6 563 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Bygga gästrum och bastu i ladan
Vi har en c:a 100 kvm stor timrad lada på tomten till sommarstugan. Den är i princip tom och används till förvaring av gräsklippare och kräftskiva en gång per år.
Min tanke är att bygga ett gästrum inuti samt en bastu med tillhörande omklädningsrum.
Det skulle alltså handla om att bygga någon i stil med de kontorsmoduler som brukar ställas in i fabrikslokaler, dvs en "lös" del som befinner sig inuti ladan. Dock har jag tänkt att sätta in riktiga fönster och en ytterdörr som ska leda direkt in till den nya delen.
Någon som gett sig på något liknande? Någon som sett något liknande?
Min tanke är att bygga ett gästrum inuti samt en bastu med tillhörande omklädningsrum.
Det skulle alltså handla om att bygga någon i stil med de kontorsmoduler som brukar ställas in i fabrikslokaler, dvs en "lös" del som befinner sig inuti ladan. Dock har jag tänkt att sätta in riktiga fönster och en ytterdörr som ska leda direkt in till den nya delen.
Någon som gett sig på något liknande? Någon som sett något liknande?
funderar också på om man inte behöver bygglov, när man ska ändra en byggnads användning... kan vara olika från kommun till kommun, men det är någon klocka som ringer hos mig.. kanske nån som vet?
kolla med byggnadsnämnden i din kommun om inte annat..
kolla med byggnadsnämnden i din kommun om inte annat..
Jag är tveksam om denna gamla lada ens existerar officiellt i kommunens förteckning, men bra tips, ska kolla upp det!
Bygglov behövs, ändrad användning. Är det strandnära så måste du ha ok från länsstyrelsen oxå.
Har i släkten folk som gjort detta. Hade alla bygglov men missat strandskyddet. Blev dyrt.
Själva ladan är nog enklast att göra om med vindfolie-isolering/påreglat-innervägg.
Har i släkten folk som gjort detta. Hade alla bygglov men missat strandskyddet. Blev dyrt.
Själva ladan är nog enklast att göra om med vindfolie-isolering/påreglat-innervägg.
Väcker den här tråden då vi vill göra något liknande.
Vi har sökt bygglov för ändrad användning, men inte kollat med strandskyddet.
Kan det verkligen ha någon betydelse när man bygger om inuti en redan färdig byggnad!?!?
robsarve (om du läser detta efter så lång tid...): Har du nån mer info om dina släktingars case?
Vi har sökt bygglov för ändrad användning, men inte kollat med strandskyddet.
Kan det verkligen ha någon betydelse när man bygger om inuti en redan färdig byggnad!?!?
robsarve (om du läser detta efter så lång tid...): Har du nån mer info om dina släktingars case?
Klicka här för att svara