Jag håller på att byta kamin. Befintlig kamin var inmurad i ett fundament som stod på husets gjutna betongplatta. Finns tilluftsrör förberett och ingjutet i plattan, dock kommer det upp på fel ställe så behöver dra ett rör ovan plattan fram till centrum av vad kaminen skall stå (ca 3-4 dm i sidled). Eftersom jag inte vill göra några ingrepp i plattan (p g a ingjuten vattenburen golvvärme) tänkte jag bygga någon sorts sockel att ställ kaminen (alternativt kakelugn) på. Bör bli ca 2-3 dm hög för att få plats med rördragningen.
Nu till frågan, vad gör man lämpligast sockeln av? Måste man använda tegel? Eller funkar vanliga Lecablock bra? Kaminen jag funderar på väger ca 550 kg, blir det kakelugn blir vikten ca 1300 kg. Båda alternativen runda, kaminen ca 57 cm i diam., kakelugnen 72 cm.
Och vilket murbruk använder man? Lerbruk? eller vanligt murbruk?
Tänkte också lägga täljsten som eldstadsplan och som överdel på sockeln. Är det ok att lägga täljstenen först och sen mura upp sockeln på denna eller skall sockel muras direkt på betongplattan och man lägger täljstenen runt sockeln? Och samma sak med ovandelen av sockeln, lägger man täljstenen över hela sockeln och ställer kamin alternativt kakelugn på täljstenen?
Tacksam på tips hur man gör bäst!