Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bygga FTX på egen hand

1. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hej på er! Jag ber om ursäkt för senaste månadens fullständiga ignorering an min egen tråd! Dels har jag haft mycket att göra och sedan kändes det som att jag bara skrev för mig själv tills jag läste flash och y98matans kommentarer. Jag ska fylla på med mera info de närmsta veckorna, bråka på mig om inget händer. Jag är klar med all rördragning och isolering. Allting förutom inkoppling av elen är klart. En kompis pappa är elektriker och ska hjälpa till med det, men han står väl inte precis och väntar på att få komma hit och hjälpa till. Jag har en massa annat jobb också som kanske skrämmer bort honom.

Efter sju dagar inkl tre och en halv arbetsdag (på jobbet) så var jag klar med allting förutom 2/3 av rörisoleringen (och elinkopplingen). Den var tråkig, men tog väl inte så himla många timmar, anledningen till att det gick en kalendervecka till innan det var klart var snarare bristande motivation. När man jobbar med rören så gör man ganska konkreta framsteg både snabbt och enkelt. Så känns det inte med isoleringen.

Jag har tagit lite kort som jag kommer att lägga upp. Trots att jag tänkt igenom rördragningen otaliga gånger så dök det ändå upp nya idéer/problem under tiden. Ni som är intresserade får gärna ställa konkreta frågor så ska jag göra mitt bästa att svara på dem.

2. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Notan för min del verkar bli cirka 55000kr, jag har inte fått sista fakturan med fyra rullar isolering, om det skiljer ett flertal tusen från min uppskattning så får jag göra en uppdatering. Om jag hade handlat mer grejer på ex www.ventilationsbutiken.se så hade min faktura minskat med 10000kr...

Anledningen till att det blev en Heru 75 S var att två kompisar hade sådana (Heru 75) och de var nöjda. Den hade också ett rimligt pris och verkar ha bra prestanda. Jag kor i Karlstad och min ena kompis som har en likadan har kopplat temperatursensorerna till en dator och han har inte haft kallare tilluft än 17°C sedan han installerade sin (för fyra år sedan). Det tycker jag låter lovande, han har ingen eftervärmare av något slag.

Från början hade jag tänkt använda en produkt som heter VP18 från Nilan Villavärme. Det är en frånluftsvärmepump med luftvärmeväxlare och inbyggd varmvattenberedare. Den verkar bra, men kändes för dyr.

3. A
    Medlem · 11 inlägg

adde74

Medlem

montagehjälp

Ska installera mitt aggregat till hösten (nybygge), vore riktigt kul att se bilder
    på montaget + isolering. Gärna lite tips på vilka verktyg som behövs och som
    rekommenderas. Vilka tilluft- och frånluftsdon osv.?

4. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hehe, tja det var väl mest sågspån jag sniffade, andningsmasken blev välanvänd.
    Jag fick en offert från en lokal grossist via en kompis kompis. Det pris jag enkelt kunde jämföra var på Heru - 19900 hos ventilationsbutiken.se och 16500inkl moms via min grossistkontakt. Jag visste inte riktigt vilka rörgrejer de hade räknat med och vad jag skulle behöva, utan tänkte bara att det nog är ett lika trevligt prisförhållande på rördelarna. Men när jag jämförde följesedeln till rördelar+isolering á 28500kr så visade det sig att samma saker skulle kostat 18000kr på ventilationsbutiken.se

Jag lämnade tillbaka en del grejer, bl a några par med T-rör som jag ersatte med ett X-rör från ventilationsbutiken.se. Jag handlade material för drygt 5000kr från ventilationsbutiken.se och Heru och resten av materialet från min grossistkontakt. Eller en söndag förmiddag var det panik att få tag på en 125 nippel och då hamnade jag på Beijer och fick en för 83kr ist f 49kr på ventilationsbutiken.

Jag har fått bra hjälp från Alig/ventilationsbutiken.se, men de var lite tröga att svara på mail, som i de flesta fall gick det bättre efter att man ringt några gånger... Jag fick även grymt bra hjälp och service av en kille på lokala grossistfirman. Han kunde svara på de flesta av mina funderingar och framför allt kunde jag komma dit snabbt när jag ville ha mer grejer eller byta något.

5. Y
    Medlem · 104 inlägg

y98matan

Medlem
    Kul att höra att du lever. Jag håller precis på att räkna ihop alla delar för en beställning. Vet inte riktigt slutsumma ännu. Listan är dock relativt komplett nu tror jag, så därför åkte jag ned till min lokala Spiro-krämare och jämförde lite priser (skulle ju vara bäst att kunna "överköpa" sig lite och senare åka tillbaks med oanvända delar), men priserna var förstås för höga. Även efter prutning.
    Du har inte kollat på www.soliduct.com någonting? Tycker de verkar ha ännu lite bättre priser än ventilationsbutiken.se. Någon annan som har erfarenheter av soliduct.com?

6. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    På nätet är det tre ventilationsbutiker jag kikat på - www.ventilationsbutiken.se, www.ventilation.nu samt www.soliduct.se. Jag har bara handlat från Alig/Ventilationsbutiken, de hade produkter som bäst matchade mina behov. På http://www.byggahus.se/forum/ventilation/62636-nagon-handla-av-www-ventilation-nu.html skrivs det om några erfarenheter kring dessa tre butiker. Mjölnaren har en länk till sin byggdagbok, där han bl a berättar lite om sina erfarenheter av ventilation.nu

7. Y
    Medlem · 104 inlägg

y98matan

Medlem
    Sådärja. Beställning gjord. Fick göra två beställningar, både från soliduct och ventilationsbutiken.se för att få hem allt (soliduct hade tex inte apkäftarna jag tänker ha som tilluftdon). Totalt ca 15'. Känns bra jämfört med den offert jag tidigare fått lokalt som låg på dryga 33' (bara material). Man blir inte bara förvånad över priser i offerter, man blir aningen irriterad oxå. Har precis bytt samtliga fönster och lyckades genom förhandlande få ner denna offert ca 40'! Nåt är surt i den här branschen.
    Men med lite eget jobb kan man ju få ganska humana priser ändå.

8. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Halloj, tänkte skriva in lite mer info om mitt projekt. Jag är klar med rördragning och isolering, eller allt förutom att ansluta aggregatet till elnätet är fixat. En bekant som är elektriker har lovat att komma förbi snart och fixa detta. Det tog mig sju dagar, inkl 3,5 (kontors-)arbetsdagar, att fixa rördragning, en del el och den mesta isoleringen. Resterande isolering fixade jag en vecka senare på två kvällar efter jobbet. Det hela gick mycket snabbare än jag hade vågat hoppas. Det är enkelt att jobba med rören. Men jag hade tänkt igenom rördragningen otaliga gånger och ändå fick jag lov att ändra några grejer på vägen, samt att jag kom på någon förenkling på slutet.

En situation som ställde till viss osämja mellan mig och min fru var placering av luftdon. Jag ska vid tillfälle uppdatera ritningen över ventilationen. Längs mitten av vinden ligger ett plankgolv som är knappt två meter brett. Jag drog rören längs sidan av detta golv och började med tilluftsdonen vid sovrummen. Om jag skulle placera donen vid väggen/dörren i sovrummen så skulle jag vara tvungen att bryta upp en del av plankgolvet på vinden och stoppa ner rören där, istället valde jag att göra hålen ungefär i mitten av rummen (längs ventilationsstammen). Det gjorde att jag ex kunde använda ett vanligt T-rör och gå rakt ner under tilluftsröret med ett tilluftsdon. Placeringen borde även göra det enklare för den riktade tilluften att träffa fönstret och fortsätta ner över elementen och tillbaka ut över golvet i rummet. Men när min fru kom hem och kikade in i sovrummen utbrast hon "Vad har du gjort! Du har ju förstört taket!". Sedan följde bl a en förklaring över hur husets värde sjunkit på grund av detta estetiska klavertramp (alltså att donen hamnade ganska synliga i mitten av taket). Så här i efterhand måste jag hålla med om att det hade blivit ett betydligt mer diskret utseende om donen placerats längs en vägg eller i ett hörn i rummet, dock en massa mer jobb och delar. Mitt tips utifrån detta: Diskutera igenom placering av synliga delar med er partner innan ni sågar upp hål för dessa...

9. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Monteringen av aggregatet gjorde jag genom att spika upp ett par reglar mellan två takstolar. Ovanpå dessa la jag en gipsskiva, därpå en skiva gullfiber och ovanpå denna en skiva med frigolit ca 40mm. Frigolit och gullfiber för att undvika vibrationsspridning och missljud.

10. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Isoleringen var ibland jobbig att jobba med. Jag använde Paroc isolermattor som har "hönsnät" på baksidan. Att rulla ut mattan längs med 100 eller 125-rör och sedan fästa ihop dem längs med var enkelt tack vare en sk kramptång (se bild). Det är en smart liten sak som nyper ihopringar som låste ihop isolermattans nät. 160 och 200-rör är för stora för att man ska kunna vika ihop mattan längs med rören, så då får man vrida mattan runt rören isället.

11. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    För att skarva rören använda jag Biltemas borrskruv 4,2*13mm som jag skruvade i m h a en magnetisk 1/4" bitshållare i skruvdragaren. Dessutom drog jag ett varv med silvertejp över alla borrhuvuden och skarvar för att undvika otätheter via skruvhålen.

12. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Så här såg det ut ungefär i en dryg vecka på vinden. Det var ok att jobba, men eftersom det ligger en del isolering i form av 20cm såg-/kutterspån så blev det en hel del dammigt spån-skottande för att få plats med rören på lämpliga ställen. 38°C var toppnoteringen på termometern.

13. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Detta kråkbo med eternitrör (frånluft i självdragssystemet) ersattes tillslut med rören som knappt syns på andra bilden. Eftersom jag bara la ett lager 50mm-isolering så måste jag skotta över rören med mera isolermaterial. Planerar att tilläggsisolera med lösull strax, 155kr/m² inkl moms och arbete är min bästa offert på 30cm tilläggsisolering än så länge.

14. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Efter tips från FrittDrag_II gick jag upp från 160 till 200mm strax innan kombidonet för uteluft/avluft. Detta för att framför allt minska oljud från uteventilerna.

15. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Där jag borrade nya hål i innertaket skruvade jag fast rörstosar som fungerade utmärkt att fästa både rör och luftdon i. Men där det hade setat gamla frånluftsdon var det kvadratiska hål i taket som jag täckte med en stålplatta med tätningslist. Dessa hade bara två piggar som stack upp mot rören och som det gick att fästa donen i. För att rören inte skulle röra på sig satte jag mast dem med montageband och sprayade sedan ner fogskum för att täta och fästa ytterligare. Fogskummet sväller när det härdar. I kontoret hade jag glömt att kolla med täckpapper ifall det skulle läcka ner fogskum på golv/skrivbord, så där blev det en fläck på golvet som inte går att få bort...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.