Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga fritidshus i fjällen i egen regi

1. O
    Medlem · stockholms län · 98 inlägg

oswim

Medlem
    smart att ta i lite extra med fallet, som du säger är det ju svårt att göra något åt det senare.

hur mätte du fallet lättast? jag har köpt en rotationslaser, är det bäst eller är det bättre med ett vanligt längre vattenpass?

2. O
    Medlem · stockholms län · 98 inlägg

oswim

Medlem
    drar du upp dom i samband med glättning? (när man kör m helikopter)

3. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 690 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag brukar använda vattenpass, med en liten kloss i ena änden går det bra att bestämma lutningen. Det är ingen exakt vetenskap, 1cm per meter är norm. 0,5cm funkar oxå, men det skadar ju som sagt inte med lite extra.

• Laddar…
  4. B
    Medlem · 627 inlägg

BJohan

Medlem
    Nej när betongen brunnit. Antingen kapar man dom med vinkelkap eller, om man satt rör runt, bara drar upp dom (då sitter de bara fast i cellplast och grus)

5. G

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Planeringsarbetet fortgår. Under veckan som vart har vi beställt en stor del av det byggmaterial som fattas. Efter att ha kollat runt och förhandlat lite så lyckades vi faktisk köpa virke till liknande pris som innan höjningarna, eller om man hellre vill jämföra med Byggmax så landade vi på ca hälften av deras priser just nu. Jag hade ju befarat att vi skulle spräcka budgeten pga skenande materialpriser, men nu gick vi faktiskt lite under budget när det gäller följande poster som beställdes nu i veckan:
    -Korsregling till stommen, in och utvändigt (45x70)
    -Bärläkt till taket (45x70)
    -Spikläkt till fasaden (28x70 ändspont)
    -Golvåsar till loftet (45x170 C24)
    -Isoleringsskivor till väggarna(paroc stenull)
    -Träskivor till innerväggarna (12mm väggspånskiva för montage bakom gips)
    -Vitmålad finsågad ändspontad innerpanel till storstugan (15x145x4800)
    Ovanstående körs ut med kranbil från Östersund, 31 mil enkel väg.

Jag har även förberett lite när det gäller nockbalken. Den kommer bestå av en IPE240 som vi kom över gratis när min arbetsgivares hyresvärd skrotade en travers.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210410_101745.jpg

För att kunna hantera och transportera den så är den kapad i tre lika långa bitar. Under veckan som gått så har jag svetsat på förstärkningsplåtar där mittenpelaren ska ansluta mot nockbalken. Jag har även passat på att fogbereda skarvarna mellan de tre delarna, det gör man genom att slipa fram 45º avfasningar så att det blir djupa V-formade diken att lägga svets i sedan. Eftersom det är mycket och tjockt material i balkarna så tar det en del tid att slipa avfasningarna, därför är det skönt att ha det bortgjort här hemma.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EC29FB76-1B01-43AB-A267-2BB8B2D43C92.JPG

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 627 inlägg

BJohan

Medlem
    Var köper du byggmaterialet?

Hur kommer du förvara allt byggmaterial på platsen? Jag tycker det är problem att beställa för mycket åt gången. Man drunknar ju i byggmaterial. Man riskerar även att det blir förstört, fuktigt och mögligt.

• Laddar…
  7. G

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Karl Hedin i Östersund.
    Leveransen sker precis vid byggstart i slutet av maj. Materialet kommer bara behöva stå ute under presenning ca en vecka innan taket är klart och allt känsligt material kan flyttas in. Men visst blir materialhanteringen på plats en utmaning. Vi har som tur är hyfsat stor tomt att lasta av på.

8. Torbjärn
    Lösvirkesbyggare · 358 inlägg

Torbjärn

Lösvirkesbyggare
    Också bra erfarenhet av Karl Hedin. Har ingen sån i närheten med lönade sig ändå versus de andra bygghandlarna (y)

• Laddar…
  9. M
    Medlem · frankrike · 1 872 inlägg

maria01

Medlem
    måste man hämta ut allt på en gång fast man har betalat för allt

här och i sverige har jag handlat men inte hämtat allt tills jag behöver det

10. G

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Det skulle nog inte vara något problem att hämta ut allt eftersom, det har jag gjort tidigare.
    I det här fallet så försöker vi få med så mycket som möjligt på en och samma kranbil, pga avståendet så skulle det bli väldigt dyrt att beställa delleveranser.

11. S
    Allvetare · Sverige · 200 inlägg

självklart

Allvetare
    Status? vi är nyfikna :)

• Laddar…
  12. G

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Det enda som hänt när det gäller bygget är att vi försöker låsa planeringen.
    Vi har kommit överens med en lokal åkare om att få hyra en lastbil (både jag och sambon har C-kort), så helgen 21-22 maj ska följande material köras upp till tomten i en enda samlad leverans.
    -Stålbalkar (nockbalk)
    -Takåsar (egenbyggda lättbalkar)
    -Stående trästomme (145x45)
    -Fasadpanel (tjärbehandlad 22x145, stående)
    -Takplåt (svart "klickfals")
    -Ev även ett par pallar isolering.

Jämfört med att köra flera vändor med bil och släp så kommer vi spara både tid och pengar på detta.

Sen blir det "kik off" på bygget vid Kristi himmelsfärdshelgen. Planen är att 3 pers kommer vara på plats och jobba 25:e maj - 6:e juni. Vi hoppas kunna ha stommen rest och färdigt plåttak efter denna etapp.

13. texas67
    Medlem · 102 inlägg

texas67

Medlem

otroligt skönt med kran och lastbil och lyfthjälp på nockbalkar, man sparar massa energi till annat :) körde nockbalk ( trä dock ) och egenbyggda lättbalkar, sprutade lösull själv och när jag nu värmer stugan märker jag att det blev bra :) stommen går ju raskt , taket tar ju en stund till, klicktak körde jag med och det är ju kul moment att se det växa fram, man är ju nervös att sätta första bara :) bara å gå igenom allt 75 ggr så du inte missar ett paket skruv eller så :)

• Laddar…
  14. G

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
  15. texas67
    Medlem · 102 inlägg

texas67

Medlem
    det var fint före nu v9. glöm inte att njuta av byggresan :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.