323 583 läst · 679 svar
324k läst
679 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Medlem
· Seskarö
· 58 inlägg
Är bygget klart //G Gabbe1 skrev:God kväll på er, som gammal forumräv så tänkte jag bjuda på lite insikt i det senaste byggprojektet som jag och min sambo tagit oss för.
Det hela började med att jag och min sambo, i slutet av 2020, köpte en tomt i Saxnäs, Marsfjäll.
Jag har flera år spanat lite efter ett eget ställe i Vilhelminafjällen och efter ett antal besök i området kände vi båda att vi ville skapa oss en egen tillflyktsort för rekreation och livskvalitet.
Då vi har ganska mycket erfarenhet från byggnationer sen tidigare så bestämde vi oss tämligen omgående för att huset skulle byggas nästan helt i egen regi, och i lösvirke. Den stora utmaningen i det här projektet är inte bygget som sådant utan att det ska utföras 30 mil från vår bostad. Det ställer extra krav på planering och logistik.
Tomten (markerad i rött nedan) är på drygt 2000m2 och ligger ganska högt med utsikt mot Kultsjön och Marsfjällsmassivet. VA-anslutning till kommunalt nät ingick i tomtpriset och både fiber och el var framdraget till tomtgräns. För övrigt bestod tomten bara av en skogsplätt.
[bild]
Efter att ha spanat runt på alternativa stugor/hus och olika planlösningar så fastnade vi till sist för en relativt enkel design med tydliga influenser från Hudighus och deras modell Sonfjället 80. Ett ganska klassiskt fritidshus där halva byggnaden huserar en storstuga/kök öppen till nock om andra halvan består av hall, badrum, två sovrum och ett sovloft. Boytan på bottenplan blir 80m2 och förberett för att inreda ett loft på ytterligare 15m2 boyta och ca 20m2 biyta.
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har sökt bygglov flera ggr i ett par olika kommuner men har aldrig vart med om så snabb och trevlig handläggning som hos Vilhelmina kommun, två veckor efter inlämning var det klart.
Vi ser det lite som en utmaning och en kul grej att försöka bygga billigt utan att snåla för mycket på standarden. Vår initiala budget såg ut som följer:
-Tomt: 600k
-Markarbete och kross: 100k
-Bygglov och KA: 30k
-Elanslutning: 30k
-Transporter och logi: 60k
-Material till platta på mark ink hjälp med gjutning: 100k
-Byggmateriel till huset: 480k
Summa: 1,4 mille
Och tidsplanen:
-Tomtköp: dec 2020
-Bygglov: feb 2021
-Röjning på tomten: maj 2021
-Förberedelse av stomme och fasadpanel: april-aug 2021
-Markarbete: juni 2021
-VA-grävning: juli 2021
-Utläggning av kross, formsättning och gjutning: aug 2021
-Montage av stomme: juni 2022
-Slutbesiktning: dec 2022
I skrivande stund håller vi än så länge tidsplanen, men budget är reviderad till ca 1,5 mille. Främsta anledningarna till det är att vi valde att köpa och lägga bärlager på hela gårdsplanen, vi lejde bort VA-grävningen pga berg och stora stenar, samt att priset på diverse byggmaterial har gått upp.
I nästa avsnitt tittar vi närmare på de markarbeten som utförts.
Motsvarande siffror för 2024 är 5284 kWh och en totalkostnad på 9038,40 kr. Varav 4500 kr är fasta kostnader.G Gabbe1 skrev:
Anslutningen har alltså blivit betydligt dyrare men jag har betalat mindre för själva elen.
blir det nåt garage 😀G Gabbe1 skrev:Ja, vi älskar läget och naturen där uppe.
Jag tror att ca 4 av 30st hus i detta nybyggda området är åretruntboende, men nästan alla fritidshus byggs med samma standard som vanliga hus, och många har oxå varmgarage. Vi planerar för ett väl tilltaget uthus/garage i framtiden, men jag tror inte det blir isolerat och uppvärmt.
Det är alltid värme på när huset är obebott, vintertid inte kallare än 9-10 grader inne.texas67 skrev:
Jag brukar köra upp värmen till minst 15 grader ett par dygn innan ett besök, det blir väl i genomsnitt två ggr i månaden. När vi väl är på plats så håller vi oftast värmen med kaminen. Om vi eldar morgon och kväll vintertid så går det ca 20 kg ved per dygn för att hålla 20-24 grader inne.
ja, när man bygger idag och isolerar rimligt så blir ju husen väldigt fina, har så varmt emellanåt att kaminen har jag valt bort, men eftersom jag förberett sedan tidigare och tycker det blir en härlig "stugkänsla" när man eldar så måste jag nog in med en kamin, ringer du igång den? , minns inteG Gabbe1 skrev:Det är alltid värme på när huset är obebott, vintertid inte kallare än 9-10 grader inne.
Jag brukar köra upp värmen till minst 15 grader ett par dygn innan ett besök, det blir väl i genomsnitt två ggr i månaden. När vi väl är på plats så håller vi oftast värmen med kaminen. Om vi eldar morgon och kväll vintertid så går det ca 20 kg ved per dygn för att hålla 20-24 grader inne.
Kaminen kan jag tyvärr inte starta på distans, men för övrigt har jag kontroll på elpannan, temperatur och luftfuktighet i en app i telefonen.texas67 skrev:
Kan som referens ge vår förbrukning i Tänndalen med direktverkande el. Knappt 100m2. Ca 6-7 uppvärmda vinterveckor. Ca 10-12v bebott under året. 12-13 grader i underhållsvärme. Familj på 6 pers. 7560 kWh för 2024. Vi eldar morgon och kväll vintertid.G Gabbe1 skrev:
ja kamin fattade jag nog ha ha...men vilken lösning blev det då, jag har en kusin som startar min stuga men vore bra med en startapp + koll på temp /fukt då jag snålåker på hans fiber ändå, alternativt kontantkort då/ ok jag sökte i tråden , shelly såg jag...Tack!G Gabbe1 skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 008 inlägg
Jag har flyttat sidodiskussionen om värmelösning i en annan stuga till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaerme-och-ventilation-i-stuga-i-dalarna.539687/#post-6065006
/Moderator
/Moderator
Hej! Hur fungerar elpatronslösningen idag?G Gabbe1 skrev:Ska man bygga billigt så måste man som sagt vara beredd på att jaga priser, även på detaljnivå, och man får inte vara rädd för eget arbete. När det gäller golvvärmesystemet så byggde jag "elpannan" till detta för nästan ett år sedan. Jag hittade en oanvänd Backer 3kW elpatron med tillhörande tvåstegs termostat (20-40º) på tradera för några hundra kr. Även en obetydligt beggad cirkulationspump köptes in för liknande peng. Med detta som utgångspunkt tillverkades och monterades utrustningen för golvvärmen. Röret på bilderna köptes tex in från Biltema (universal avgasrör) för 85kr. Elpatronen kommer styras av en kontaktor i elcentralen, som i sin tur styrs av en rumstermostat. Elpatronens inbyggda termostat används för att ställa in/justera framledningstempen.
Totalt ink slang och fixturering kostade golvvärmen ganska precis 10.000kr och den summan ingår i kostnaden för grundplattan.
Visst tar det extra tid jämfört med att köpa färdigt, men tid som får läggas i verkstaden på hemmaplan är kvalitetstid som jag snarare ser som en hobby.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Provtyckt och klar!
[bild]