Jag avser att bygga en bastu med relaxrum enligt friggebodreglerna i mitt parkslidebestånd (PS), 15 m2. Byggyta, 3x5 m. Byggnaden kommer att ligga ungefär en meter innanför stenmuren på bilden. Vilket grundläggningsalternativ skall jag välja:

• Platta på mark. Kantelement 200 cm som står på 10 cm tvättad singel, 10 cm tvättad singel 10 cm armerad betong. Trägolv direkt på betongen. Markväv mellan jord och singel.
  • Platta på mark. 10 cm tvättad singel, Kantelement 200 cm, 10 cm frigolit, 10 cm armerad betong. Trägolv direkt på betongen.
  • Plintgrund. Presenning under byggnaden direkt på marken. Plintarna i de fyra hörnen ställs på stenar. På stenarna viks presenningen upp och fästes mot stenarna så att skott ej kan krypa upp mellan presenningen och stenarna. Problem: Efter 20-30 år behöver presenningen bytas men då kan man inte komma åt stöden för bärlinan under byggnaden. Hur skall jag dimensionera bjälklaget för att slippa plintar centralt under huset.
  • Plintgrund. Duponts markväv Plantex Platinium direkt på marken. Antingen 5 m bred eller 2,5 m som klistras ihop med rekommenderad 10 cm bred dubbelhäftad tape. På väven lägger jag cementplattor för att hålla nere väven. En mittbärlina kan stödjas med plintar innan isolering läggs i bjälklaget. Väven sägs hålla i 35 år. Därefter får man skjuta in presenningar under huset för att stoppa de flesta PS-skotten.
Runt huset lägger jag samma väv som jag täcker med stenplattor. Utanför huset där marken sluttar murar jag upp några lager cementblock för att hindra jord att sköljas ner mot eller in under huset. Huset skall byggas på en fritidstomt där vi vistas endast på sommarhalvåret.

Vilket grundläggningsalternativ skall jag välja?

• Trädgård med stenmur, gröna växter, metallkanna och en vit trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturlig trädgårdsmiljö med stenar, växter och en grävspade. Verkar vild och orörd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns PS på marken eller enbart bakom muren ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns PS på marken eller enbart bakom muren ?
PS omringar den planerade friggeboden och växer också inne på granntomten. Totalt är PS beståndet på ungefär 60 kvadratmeter. PS slår skott ungefär 2 meter ut i gräsmattan framför stenmuren.

Inga problem om du håller efter beståndet, PS är inte känt för att förstöra hela byggnader på kort tid...

• Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.