Jag avser att bygga en bastu med relaxrum enligt friggebodreglerna i mitt parkslidebestånd (PS), 15 m2. Byggyta, 3x5 m. Byggnaden kommer att ligga ungefär en meter innanför stenmuren på bilden. Vilket grundläggningsalternativ skall jag välja:
Vilket grundläggningsalternativ skall jag välja?
- Platta på mark. Kantelement 200 cm som står på 10 cm tvättad singel, 10 cm tvättad singel 10 cm armerad betong. Trägolv direkt på betongen. Markväv mellan jord och singel.
- Platta på mark. 10 cm tvättad singel, Kantelement 200 cm, 10 cm frigolit, 10 cm armerad betong. Trägolv direkt på betongen.
- Plintgrund. Presenning under byggnaden direkt på marken. Plintarna i de fyra hörnen ställs på stenar. På stenarna viks presenningen upp och fästes mot stenarna så att skott ej kan krypa upp mellan presenningen och stenarna. Problem: Efter 20-30 år behöver presenningen bytas men då kan man inte komma åt stöden för bärlinan under byggnaden. Hur skall jag dimensionera bjälklaget för att slippa plintar centralt under huset.
- Plintgrund. Duponts markväv Plantex Platinium direkt på marken. Antingen 5 m bred eller 2,5 m som klistras ihop med rekommenderad 10 cm bred dubbelhäftad tape. På väven lägger jag cementplattor för att hålla nere väven. En mittbärlina kan stödjas med plintar innan isolering läggs i bjälklaget. Väven sägs hålla i 35 år. Därefter får man skjuta in presenningar under huset för att stoppa de flesta PS-skotten.
Vilket grundläggningsalternativ skall jag välja?