Hej!

Jag tänkte försöka fixa till en förvaringsyta på garagevinden som jag en gång påbörjat. Det jag har gjort är att sätta upp golvbjälkar i takstolar (i överramen närmast takfoten samt i diagonalerna) samt i reglar för landgången (se bilden nedan). Golvbjälkarna är 45x70 och cc mellan dessa varierar som synes en del, allt från 60 till 120 beroende på avståndet mellan takstolarna. Avstånd mellan fästpunkterna varierar en del också och blir som längst mellan sista diagonalen och fästpunkten som sitter närmast takfoten i överramen.

Hur skulle ni slutföra bygget av förvaringsytan givet denna grund? Jag vill helst inte göra om den om det inte är absolut nödvändigt. Går det att lägga 28mm råspånt direkt på eller behöver jag komplettera med tvärgående 45x70 golvreglar med kanske cc 60 som fästs med vinkeljärn eller liknande?

Någonstans har jag tänkt förvara överblivna takpannor och kakel och detta väger ju en hel del (lasten kanske blir uppemot 150-200 kg per kvm beroende på hur mycket som lastas på) men i övrigt blir det nog mest relativt lätta och skrymmande saker. Tänker också att jag lastar inget tungt längst in mot takfoten.

Var snälla mot mig då jag inte är någon expert på att bygga. Jag tänker mig en pragmatisk lösning, inget som behöver vara perfekt.

Olika längder av golvbjälkar monterade i takstolarna på en garagevind för pågående förvaringsutrymmesprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis som du skriver. Var observant på vikten. Blir lätt att man släpar upp tunga flyttkartonger, plankor, möbler och annat som väger mycket mer än man tror. (Många tänker nog främst på järnsaker som motorblock osv.)

Vi ska precis flytta så släpar just nu runt på all j***la bröte. Shit vad flyttkartonger med böcker, glas mm blur tunga!

Jag funderar på om jag ska lägga sponten i riktning mot takfoten eller i samma riktning som landgången. Min ursprungliga tanke var nog i samma riktning som landgången men det blir kanske en svajig konstruktion samt mycket skarvande och sågande.

Det bästa är kanske att byta ut de korta regelbitarna så att det är reglar hela vägen på båda sidor om varje takstol. Då kan golvet läggas i riktning mot takfoten förutsatt att jag kompletterar med tvärgående reglar. Det blir kanske lättast att lägga golvet så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.