Byggahus.se

Bygga förråd i carport, isolering golv?

1. stemag
    Medlem Nivå 5
    Jag undrar om jag kan få lite tips och råd.
    Jag funderar på att bygga ett förråd i en del av min carport, och vet inte riktigt hur jag ska göra med golvet.
    Det ska bli ett förråd/snickarverkstad. Jag tänker mig att man ska kunna stå där och hobbysnickra på vintern så det ska vara någon form av enklare isolering, typ så man kan ha ett litet element på vintertid så inte färg och annat fryser. Då måste man väl ha någon form av isolering neråt?
    Hur skulle ni göra med golvet? Kan man bara regla upp en ram av tryckimpregnerat som ligger på backen eller ska man gjuta nån plint till i mitten och ha ramen ”i luften”? Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt, kan inte nån fackterminologi… 
    Jag tar tacksamt emot lite tips hur jag kan göra detta på ett enkelt sätt men så att jag samtidigt får ett förråd med hyfsad isolering.

Det ska alltså bli i det främre facket mellan dessa stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    011.jpg

006.jpg

2. A
    Medlem Nivå 12
    Jag tror du ska börja med att avgöra hur stor verkstad vill du ha. Vårat garage har 100mm i golv (cellplast) och 95 mm mineralull i väggar. Det räcker. Med billig luftvärmepump håller vi 18 grader året om.
    Golvet gjordes enl. följande. Markduk 20cm dränerande grus, 100mm cellplast, armeringsnät och 100 mm betong.

3. stemag
    Medlem Nivå 5
    Förrådet ska vara i första "facket" mellan stolparna på första bilden. Det blir ca: 12 kvm.
    Jag förstår att gjuta en betongplatta blir det absolut bästa men jag skulle helst vilja undvika det, utan söker i första hand tips om hur man kan snickra golvet. (om det går)

Ev. om man skulle kunna skruva ihop en ram nertill i tryckimpregnerat, lägga plast eller markduk i botten, frigolit som isolering och sen vanliga golvskivor på det?

4. F
    Medlem Nivå 8
    Billigast och enklast är att snickra ihop en ram i tryckimpregnerat. Sen lägger man tjock frigolit i 2-3 lager och sen brädor över. Enkelt och billigt. Dock ganska stor "hemmapul" varning på det. Dock smidigt i framtiden att gjuta om så blir fallet. Väggarna bygger man som vanligt med vindpapp och två omgångar isolering (en stående och en liggande) som bryter köldbryggan.

5. A
    Medlem Nivå 12
    Att snickra kräver viss bärighet. Tunnare än 145 mm skulle jag inte använda. Själv skulle jag gräva lite djupare så att luften kan cirkulera undee. Och INTE använda tryckimpregn. Skulle hänga golvkonstruktionen i stålparna. Använda glasull. Oljemasonit eller vanlig plank i botten. Isolering och råspont som golv. Fukten från marken kommer upp. Bör kunna komma upp och torka. Alt. att ha gummiduk (den till små dammar) direkt på marken med fall ut. Så att ev vatten kan rinna ut. Men med trägolv MÅSTE du ha ventilation under golvet. Det betyder att det nya golvet kommer upp ca 20-25 cm över det befintliga.
    Tycker att andra bör uttala sig i fråga.

6. stemag
    Medlem Nivå 5
    Jaha, nu har det gått tre år och jag har fortfarande inte kommit igång :)

Det enda som hänt är att jag har ändrat mig angående storleken på förrådet:

Bilen får stå i ena facket så gör jag förråd i andra, det blir ca: 15 kvm.

På ena sidan står bilen men hela det andra skeppet skulle jag vilja ha som förrådsyta för utemöbler och kanske en liten verkstad, det skulle bli ca: 15 kvm

Skulle tacksamt vilja ha lite fler tips och förslag vad som blir lämpligast med tanke på golvet?

Förrådet ska vara tätt och någotsånär isolerat (inte vinterbonat)

Uppåt är det oisolerat.

Att regla upp väggar mm bör jag klara av, men hur gör jag med golvet?

Som sagt, sånt här kan jag ingenting om, tar gärna emot lite tips så jag inte missar nått.

(eller så lejer jag bort jobbet) men jag skulle gärna vilja bygga själv...

Bästa är nog att göra nått liknande som jag fick tips i den här tråden för tre år sedan, men det är lite för avancerat för mig, då blir det nog att jag lejer bort det,
    men finns det nån enklare lösning om man är beredd att göra avkall på isolering så vore det toppen, ganska skral budget på det här projektet tyvärr

014.jpg
    018.jpg
    017.jpg
    013.jpg
    016.jpg

7. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Skotta ur och lägg ner en markduk och singel. Sedan isolerar du och snickrar en form och gjuter en platta. Alternativt använder färdiga kantelement som ram.

• Laddar…
  8. stemag
    Medlem Nivå 5
    Det låter vettigt. tack.

Men det är nog det där med gjutning som jag tycker känns jobbigt och lite överkurs även om jag förstår att det kanske blir bäst.

Jag tänkte mer att man bygger en ram av typ leca-block (eller gjuter lite plintar) och snickrar en ram som man lägger isolering i, typ som man brukar göra till uterum:

DSC00453_isolera_golvet.jpg
    grund-uterum.jpg

Obs snodda bilder härifrån forumet, tar bort dom om det inte är ok?

9. V
    Renoverare Nivå 1
    Sent svar och du kanske redan har gjutit platta.

Om du vill göra det lite enklare för dig så gräv ner plintar och lägg bärlina av reglar. Isolera mellan reglarna och lägg golvspånskiva som golv. Regelväggarna kan du bygga liggande på golvet. Finns bra guide på Bolist gör-det-själv-sida. Tak har du ju redan men du får såklart bygga ihop väggar med bef tak så att du får det tätt.

Om du inte tänker ha det uppvärmt året runt alt. hålla låg innetemperatur så skulle jag rekommendera att du sätter ångbroms på insidan av väggarna istället för plast/ångspärr.