530 läst · 5 svar
530 läst
5 svar
Bygga förråd, hur och vad bör vi göra/välja?
Hej!
Ska bygga ett förråd för utemöbler, trädgårdsredskap, grill och liknande. Fungerar det att köpa någon färdig byggsats eller är det bättre att anlita en snickare och bygga lösvirke? Har ni i sånt fall tips på någon som har bra byggsats? Vad ska man tänka på? Behöver det vara isolerat? Vad är lagom stort tycker ni? Vet att så stort som möjligt ofta är svaret, men vad "måste" man ha tänker ni? Vi har en stor tomt utanför detaljplan.
Tack på förhand!
Ska bygga ett förråd för utemöbler, trädgårdsredskap, grill och liknande. Fungerar det att köpa någon färdig byggsats eller är det bättre att anlita en snickare och bygga lösvirke? Har ni i sånt fall tips på någon som har bra byggsats? Vad ska man tänka på? Behöver det vara isolerat? Vad är lagom stort tycker ni? Vet att så stort som möjligt ofta är svaret, men vad "måste" man ha tänker ni? Vi har en stor tomt utanför detaljplan.
Tack på förhand!
Här kan du hitta lite matnyttigt för att bygga själv, https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/M Minisen skrev:Hej!
Tack på förhand!
Jag kollade lite byggsatser för några år sedan men tyckte de verkade ganska smäckiga trots hyfsat höga priser.
Valde att bygga själv i lösvirke så fick jag som jag ville (el, isolerat e.t.c.).
Håller det frostfritt under vintern så därav ville jag isolera det.
Blev en frigga på 15m2 och rätt planerad får man in ganska mycket i den.
Möbler tar ju en del plats så tänk igenom vad ni vill ha in och försök räkna på hur mycket plats det kräver + marginal. Tar alltid mer plats än man tänker sig.
Sen lär det komma mer som man inte tänkt på så inte fel att ha extraplats till det.
Rejäla hyllor rymmer ju en del så räkna in det också.
Valde att bygga själv i lösvirke så fick jag som jag ville (el, isolerat e.t.c.).
Håller det frostfritt under vintern så därav ville jag isolera det.
Blev en frigga på 15m2 och rätt planerad får man in ganska mycket i den.
Möbler tar ju en del plats så tänk igenom vad ni vill ha in och försök räkna på hur mycket plats det kräver + marginal. Tar alltid mer plats än man tänker sig.
Sen lär det komma mer som man inte tänkt på så inte fel att ha extraplats till det.
Rejäla hyllor rymmer ju en del så räkna in det också.
Jag har också kollat runt och hamnar som det ser ut idag på en färdig stomme från byggmax och sedan bygga resten själv. Jag har inga problem att bygga allt själv men det tar tid och energi jag inte har/vill lägga.
Räknar jag på att köpa virke, skruv etc till en stomme jämfört med att köpa en byggsats blir det inte heller så mycket dyrare.
Jämfört med en full byggsats är det inte heller så stor skillnad i arbetsinsats men jag kan välja kraftigare virke.
Räknar jag på att köpa virke, skruv etc till en stomme jämfört med att köpa en byggsats blir det inte heller så mycket dyrare.
Jämfört med en full byggsats är det inte heller så stor skillnad i arbetsinsats men jag kan välja kraftigare virke.
Har ett kallförråd på 20 kvm (ytternått) som blir knökfullt mest hela tiden .M Minisen skrev:Hej!
Tack på förhand!
Hjul till bilen , gräsklippare , virke , trädgårdsverktyg , stegar , presenningar , skottkärra .
Plus en massa andra bra att ha prylar .
Klicka här för att svara