D09
Hejsan

Har kommit över två st nya cellplastblock på 1,2x2,5x0,5m/st och tänkte bygga mig en flytbrygga. 400kr blocket kändes ok om man jämför med byggmax flytblock som ligger på det dubbla.

Hade en tanke om att den skulle vara flexibel dvs bryggan byggs i 2 delar som man sedan kan para ihop på bredden eller längden.

Tanken är främst att komma ut en bit från strandkanten när man fiskar, badar m.m

Ska bygga altan så planen var att norpa virke därifrån. T ex 45x170 och bygga en ram med ett fack som man stoppar i cellplasten i.

Hur löser man förankring på ett vettigt sätt?

Finns träd att binda kring vid strandlinjen.

Några tips på vägen?

• Två stora vita cellplastblock fastspända på en släpvagn parkerad på en asfalterad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En p-ring blir nog enklast, men beror lite på hur mycket vind och vågor du får.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det är ”strömt” en liten bit ut men annars ganska lugnt med vågor i sjön.

Kan tänka mig att strömmen vill dra bryggan i sidled när den är 5-6 meter ut.

Man får rätt udda förslag när man googlar p-ring ;)

Vilken storlek bör man satsa på?
http://shop.batbryggan.se/product.html/p-ring-25-kg

Lite osäker på bottenförhållanden vid platsen då det är berg närmast men det bör övergå till dy längre ut.

Redigerat:
Jag har byggt en flytbrygga. Min var ca 1,2x2,5 meter. Frigolit som undersida.

Min reflektion var att flrigolit flyter extremt bra, den byggdes med träram och frigolitblocken surrades med rep mot stommen. Den blev ganska instabil. Hade jag byggt en igen hade jag nog försökt att få till en tyngre ram som förhoppningsvis känts mer stabil när man står upp.

Oavsett så är det väldigt praktiskt, den användes för bland annat vattenskidåkning (startpunkt) och för att polera båten under säsong. Kanon att ha, lycka till!

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
L logic skrev:
Jag har byggt en flytbrygga. Min var ca 1,2x2,5 meter. Frigolit som undersida.

Min reflektion var att flrigolit flyter extremt bra, den byggdes med träram och frigolitblocken surrades med rep mot stommen. Den blev ganska instabil. Hade jag byggt en igen hade jag nog försökt att få till en tyngre ram som förhoppningsvis känts mer stabil när man står upp.

Oavsett så är det väldigt praktiskt, den användes för bland annat vattenskidåkning (startpunkt) och för att polera båten under säsong. Kanon att ha, lycka till!
Tackar :)

Har också funderat på hur svajig det blir med 1,2 i bredd och 50 cm cellplast. Kanske blir den hög och behöver göras tyngre alt slå ihop delarna och skapa en 2,5x2,4m platta.

Tror du vill få ner halva flytkroppen under vattnet om det skall bli stadigt alltså behöver du tynga ner flytblocken med 1500 kilo, alternativt minska på flytkraften.

Ett sätt att få en smal brygga mer stabil, är att bredda avståndet för flytkropparna. Kan exempelvis göras med att låta flytkropparna bilda "vingar". Har sett sådan konstruktion med tunnor och den var mycket stabil.
Illustration av en smal brygga med "vingar" av flytkroppar för ökad stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.