6 685 läst · 34 svar
7k läst
34 svar
Bygga enligt gammalt bygglov som inte använts i sin helhet
Det är ändringar av marknivån som kan göras 0,5 meter utan att bygglov/marklov krävs. Vissa kommuner har policy för hur hög en mur får vara utan att bygglov krävs. Jag har hört allt mellan 0,3 m till 0,8 m, men det är en riktlinje och är inte juridiskt hållbart vid en prövning om te x en granne skulle klaga.H hempularen skrev:
Vad menar du när du säger ”försumbar avvikelse”?Sam1981 skrev:Bra input, tack.
Ingen liten kommun. Under mitt samtal sa handläggare att "vi kör liksom inte runt och kollar folks murar". Han ville inte ens kolla om fastigheten hade bygglov eller inte för inte väcka nåt onödigt.
Jag behöver inte 1 m, och skulle vara mkt nöjd med 85 cm, alltså enligt det gamla bygglovet.
Hur är det med 0,5 m regeln, finns nåt sånt? Min mur är ju lägre än det! Och om inte det finns, finns det råd kring hur man åtminstone hamnar inom ramen för "försumbar avvikelse"?
I plan och bygglagen finns det något som kallas ”liten avvikelse”, en sådan avvikelse är något som avviker från bestämmelserna i detaljplanen.
Tror inte jag sett ett murväggstaket... Skicka gärna en bild!M Zolt skrev:
Om du behöver lov eller inte hänger ihop med din längd och vad du upplever som vägg. Tänker du ditt murväggstaket lägre än 50cm behöver du nog inget bygglov. Men ring kommunen och kolla vetja!
Liknande trådar
-
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Bygga attefall trots fullt antal byggnader enligt detaljplan
Bygglov -
Bygga lägenheten i gammalt stall
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga garage av gammalt förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga isolerat förråd i gammalt stall
Isolering