Hej!

Rätt forumsdel? Flytta annars...

Ska bygga en enkel brygga vid sommarstugan. Inte en badbrygga utan en som man kan gå ut på för att fiska.

(Vi har tomt med 50 meter sjösträcka. Det är ganska långgrunt vilket gör det svårt att fiska från land. Vi har en badbrygga, förvisso bara några meter ut i vattnet. Men två pojkar som inte kan samsas om de ska stå och kasta på kvällen...)

På ett ställe är det extra grunt (20 cm) typ 4-5 meter ut för att sedan bli åtminstone 70-80 cm djupt. De har grävt ut för båten för länge sedan.

Tänker att enklast möjliga blir att ta 2 st 45*170 på 4,8m och kortla ihop på cc 60 för att sedan dra fullängder av trall 28*120 på 4,8m på längden. Man ser aldrig att andra drar trallen på det hållet. Finns det skäl att stå och kapa? Den behöver inte vara mer än 6 brädor bred tror jag. Tas upp på hösten. Läggs på stenar eller dylikt, kan ha stöd på mitten och lite svikt gör inte så mycket här.

Eller har någon nåt helt annat förslag?

Låter enklare att en av dem fiskar från en eka/jolle än att konstruera en extra brygga bara för detta.

M Mikael K. skrev:
Hej!

Rätt forumsdel? Flytta annars...

Ska bygga en enkel brygga vid sommarstugan. Inte en badbrygga utan en som man kan gå ut på för att fiska.

(Vi har tomt med 50 meter sjösträcka. Det är ganska långgrunt vilket gör det svårt att fiska från land. Vi har en badbrygga, förvisso bara några meter ut i vattnet. Men två pojkar som inte kan samsas om de ska stå och kasta på kvällen...)

På ett ställe är det extra grunt (20 cm) typ 4-5 meter ut för att sedan bli åtminstone 70-80 cm djupt. De har grävt ut för båten för länge sedan.

Tänker att enklast möjliga blir att ta 2 st 45*170 på 4,8m och kortla ihop på cc 60 för att sedan dra fullängder av trall 28*120 på 4,8m på längden. Man ser aldrig att andra drar trallen på det hållet. Finns det skäl att stå och kapa? Den behöver inte vara mer än 6 brädor bred tror jag. Tas upp på hösten. Läggs på stenar eller dylikt, kan ha stöd på mitten och lite svikt gör inte så mycket här.

Eller har någon nåt helt annat förslag?
Låter som en enkel lösning. Om du lägger brädorna på tvären slipper du kortla annars finns det ingen anledning. Fundera på hur tung den blir om den ska tas in på hösten.

ecb182 ecb182 skrev:
Låter enklare att en av dem fiskar från en eka/jolle än att konstruera en extra brygga bara för detta.
Det gör vi också. Men de där goa kasten sent på kvällen när solen går ned över sjön... Då ska det vara enkelt.

Bättre också att fiska från en separat brygga än från en badbrygga. Kan vara oskönt att trampa på ett tidigare bottennapp...

Tjenare! Vill bara tillägga en av huvudanledningarna är att de blir halare på längsen än tvären med tiden. I och med att att man rör sig längs med så är och så den rörliga massan som ska stoppas längs med, går brädorna då på längsen och är hala så blir det som skridskor med fötterna. Tror även att varför man ser dem gå på bredden som du säger är att de bärande reglarna är ju ofta på längden, de i sin tur ligger ofta på tvärbalkar som sitter på tex en betongplint. Lager på lager på lager så blir det tvärs, längs, tvärs i riktning. Man lägger altså sällan kortling mellan utan istället under vid bärpunkterna, och på så sätt kommer bryggan upp högre vilket också gör den mindre hal och utsatt för vattnets slitage.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T
Skillnaden är väl att det går åt mer reglar då du måste ha något att skruva i.
Så på tvären blir det billigare + mindre vikt.
Samt att man kan låta tvärbrädan gå ut lite längre över kanten så du får bryggan bredare gratis.

Om du ska dra upp den så är det väl lättare att lägga den på flytblock/tunnor.
Sen ett stålrör längst ut för att binda fast den i på sommaren.

Långbryggan i Rättvik som är 628 meter lång

• Vy över Långbryggan i Rättvik vid solnedgång, med gatlyktor som sträcker sig ut mot horisonten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pilotniq och 3 till
  • Laddar…
Skrea strands brygga:
Person sitter på kanten av en träbrygga och tittar ut över havet vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den nya bryggan i Skummeslövstrand :D
1579360238

Anledningen till den gängse konstruktionen är enkelheten med två balkar varvid det är lätt att fästa massor av tvärgående plank i valfri bredd. Med 60cm mellan balkarna får du lätt en bredd på t.ex. 80cm. Med en elektrisk kap inställd på 80cm är det bara att mata på och kapa.

Räkna på priset på de olika alternativen! Plank, reglar och skruv.

Annars har du väl en rätt bra sammanfattning: Tyngd, bredd, halka, att ställa mot varandra.

Det är något lättare att kapa plank än att kapa reglar.

Jag har byggt min på längden. Tycker det blir finare än på bredden

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bryggtrall SKA läggas på längden då det styvar upp konstruktionen i den riktning som annars är svårast att hantera. Dvs, det är mest rätt att lägga på längden. Kör på.

• Gilla
Mikael K.
  • Laddar…
Jag tror att du sätter för stor tilltro till ett par pojkars förmåga att komma överens bara för att de har tillgång till varsin brygga att fiska ifrån. Jag ser framför mig att bråk kommer uppstå när beslut ska tas om vem som ska stå på vilken brygga, följt av bråk när en vill byta utan uppenbar anledning, och naturligtvis att den ena självklart vill byta brygga när den andre får napp från sin brygga. :rofl:

I övrigt håller jag med om att trall på tvären är bäst, snyggast och enklast. (y)

edit: Viss erfarenhet i ämnet bråkande pojkar har införskaffats genom uppväxt med två år äldre bror, samt försöken att hålla ordning på två styck bonusgrabbar. Tusen bryggor skulle inte hjälpa. :crysmile:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.