Byggahus.se

Bygga en ljudisolerad sovstuga {autism}

1. Determinerad
    Medlem · 2 inlägg

Determinerad

Medlem
    Som någon skrev så fungerar det där bara på ljud som du själv skapar inne i rummet. Att sätta upp paneler etc. på väggarna kommer inte att göra någon som helst skillnad på ljud utifrån.
    Om man pratar basgångar så är massa det absolut viktigaste. Betongväggar och liknande är det enda som fungerar effektivt.
    Jag har isolerat hemma med en påkostade dubbla innerväggar. Den yttre har två lager gips och innerväggen är gjord med stålreglar och med tre lager gips plus osb-skiva. Det fungerar helt okey, men absolut inte lika bra som en betongvägg.

• Laddar…
  2. B
    Medlem · 1 inlägg

Bholmkvist

Medlem
    Hej,

Jag har liknande problem, vaknar väldigt lätt och har svårt att somna om.
    En sak som jag kommer att tänka på för ditt bygge är att planera utrymme i anslutning till det tysta rummet för alla prylar man måste ha men som avger ljud.
    Exempelvis luft/luft-värmepump (nämnt i ventilation), belysning (som har transformator), USB-laddare (vissa piper när de laddat klart och har lägre belastning), lysrör som surrar/brummar av transformator eller annan spole.
    Man kan t.ex. bygga ett fack utanför för alla USB-laddare och dra in själva uttaget till sitt tysta utrymme.

3. M
    Renoveringsnovis · 242 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
    Jag hade satsat på en vampyrlåda att sova i.
    Borde vara väldigt mycket snabbare, billigare och enklare att göra. Inget som förstör lägenheten heller.

4. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 786 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Flytta till centrala sthm du vänjer dig vid ljuden fort. Sedan tycker du det är tyst var du än flyttar

5. M
    Verktygstokig · 6 279 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    långå Härjedalen.
    när du är i en stuga där så är det tyst och jag lovar tyst. finns inte ett ljud..
    jag jobbar där uppe ibland.

prova och du kommer nog vilja bo där..

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Stockholm · 214 inlägg

Anhyan

Medlem
    Du kanske bara ska köpa en sån här telefonhytt (för en person), lägga den ner på gummiklossar på golvet, bädda i den och stänga locket. Som en hi-tech Dracula. De har inbyggd ventilation, stoppa sladden i väggen bara. Vi har såna på jobbet och jag upplever dem som väldigt tysta. Vi har faktiskt skojat om att de borde börja säljas till småbarnsföräldrar att sova i. Fläkten susar lite, så det beror på hur det ljudet lirar med din känslighet. Men ett par formgjutna öronproppar så hörs nog inte det suset.
    https://www.soundab.se/telefonhytter/

7. K
    Medlem · 37 inlägg

Karl.s

Medlem
    Innan du lägger hundratusentals kronor på en ljudisolerad stuga så se till att besöka ett "ekofritt rum", brukar finnas på större universitet och forsknings/testinstitut med mera, och fundera på om du kommer kunna sova i den ljudmiljön.

Som tidigare påpekats så kommer du höra väldigt mycket mer av din kropp, hjärtslagen, andningen, blodet susar i öronen, magen knorrar lite nästan konstant, osv.

Om dom inte tar emot "spontanbesök" så hyr in dig. Även om det kostar några tusenlappar kan det vara värt att slippa bygga en stuga/rum som ändå inte löser grundproblemet

8. U
    Medlem · 5 154 inlägg
    En japansk sovkapsel är förmodligen bra ljudisolerad. Säkert inte billig men förmodligen prisvärd i jämförelse med att bygga ett ljudtätt hus.

• Laddar…
  9. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 641 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Ventilationen brukar vara ganska enkel att ljuddämpa. ”Vanliga” ljuddämpningsrör gör väldigt mycket (även om de är dyra). Det går ju lätt att lägga flera i serie.
    Ett budgetalternativ är att lägga in en rulle med Biltemas ljuddämpningsskum i röret. Funkar inte lika bra, men det hjälper bra.
    Då är det kanske ett större problem med ljud från ventilerna i sig.
    Jag är ganska knusslig vad gäller ljud, men just ventilationen har jag lyckats mycket bra med utan stora insatser.

Att se till att tätningslisterna runt fönsterna är hela och tätar bra spelar också stor roll. Extra isolerglas gör också stor skillnad.

Att däremot att flytta ut i skogen behöver inte betyda att det blir särskilt tyst. Det finns en massa djur, vinden blåser, träden knakar, fåglarna skriker etc. Så jag tror mer på att bygga ett ljudisolerat rum.

Lycka till!

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Sörmalds lä · 248 inlägg

Limpan4all

Medlem
    Frågan är vad det egentligen skulle kosta och hur jobbigt det skulle vara att helt enkelt lägga en markplatta (frigolit) av olika hårdhetsgrad (dämpar olika mycket). Sedan ta hem betongringar som man lägger ned och stackar ihop ovanpå markplattorna. Öppning i ena änden samt forcerad ventilation genom många lager filtering och stor yta. Det "borde" bli väldigt tyst på insidan pga massan samt görbart även i en lägenhet...

11. J
    Medlem · 690 inlägg

john68

Medlem
    I ett tidigt inlägg skrev du att du testat öronproppar utan framgång.
    Var det av typen mer avancerade som kostar runt tusenlappen eller formgjutna?
    Stor skillnad mot de enklare engångs.

12. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 198 inlägg

ricebridge

Husägare
    Skilj på ljudISOLERING och ljudDÄMPNING. Isolering är vad du vill ha, dvs hindra ljud utifrån att komma in. Då hjälper inte sånt mjukt som man sätter på väggarna, det är till för dämpning, dvs att dämpa de ljud som du själv åstadkommer och hindra dem från att studsa runt och förstärkas.

Om du har kraftig ljuddämpning kan det upplevas väldigt obehagligt, för då hör du kroppens egna ljud väldigt väl. Om du däremot har kraftig ljudisolering kan du gott ha vanliga innerväggar längst in, så får du en naturlig ljudmiljö inomhus utan att få in ljud utifrån.

• Laddar…
  13. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 198 inlägg

ricebridge

Husägare
    När det gäller öronproppar — strunta i de vanliga som man köper som skyddsutrustning, de är bara till för att ta bort industriljud och sånt. Gå till en musikaffär (fysisk eller på nätet) och köp ett par musiköronproppar. De fungerar på ett helt annat sätt och är som en bärbar volymkontroll. Dessutom brukar man kunna växla mellan olika nivåer av dämpning.

De här använder jag, de är klart bäst och jag har alltid med mig dem vart jag går:

https://m.thomann.de/intl/alpine_musicsafe_pro_black_edition.htm?i11l=en_GB:SE.SEK:EUR

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.