På baksidan av huset, i anslutning till vår stensatta altan så måste det vara en slänt pga att det är en lutning på tomten totalt sett.

Vår plan är att i denna slänt ha dekorsten för att få det att se snyggt ut.
Dock för att vara någorlunda praktisk så behöver vi nog in få in någon form av trappa där man kan gå ner.

För att visa ungefär hur stor slänten är så har jag snott en bild från någon annan som visar detta, det blir ungefär som denna bild.
Med andra ord, en ganska liten slänt.

Så till min fråga:
Hur smidigt är det att anlägga en liten trappa här?
Trappan behöver inte vara bred, jag tänker 50-60cm kanske.
Det behövs inte mer än 3 steg på höjden skulle jag gissa.
Kan jag bara köpa marksten och lägga på varann och bygga upp? :cool:

• slänt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan använda nån typ av mursten t ex. Jag använde Slottsmur. Sen får du mäta ut så att du hamnar på rätt nivå mot markstenen och beräkna antalet steg utifrån det. Slottsmur t ex är 15 cm hög har jag för mig, sen är det en viss lutning per steg, kanske 0,5 - 1 cm. Du får gräva ut två dm i slänten för att lägga i 0-18 först, packa det, och sen så sätter du stegen i flis. Börja nedifrån och sen lägger du bara nästa lager med lite överlapp.

Det svåraste är nog att få till att översta steget skall gå i nivå med markstenen. Det bästa är att mäta ut så noggrant som möjligt. Blir det ändå fel är det inte helt ogörligt att göra om det i värsta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.