Bygga en karm, utan dörr och med gammaldags mått

387 läst  8 svar

1. F
    Medlem Nivå 4
    Renoveringen av 40-talslägenheten fortgår. När vi flyttade in hade någon tidigare ägare redan tagit bort både karm och förmodligen en dörr mellan vår hall och kök. Istället för karm och foder satte man istället dit enkla färdigmålade hörnlister. Det såg inte särskilt tidsenligt ut, och disharmonin underströks ytterligare av att toalettdörren intill är i så gott som originalutförande, med riktig dörr, karm, foder och därför också en andra dimensioner.

Nu har vi tapetserat och hörnlisterna är borta, och jag tänker mig att bygga återbygga en karm och fixa foder. Funderar dock lite på hur jag ska göra detta bäst och snyggast.

Ett problem jag ser direkt är att de gamla karmarnas reglar inte riktigt är i moderna standardmått. Tjockleken är svår att mäta då befintliga reglar överallt försvinner in bakom tapet/spackel, men om jag jämför höjdskillnaden i öppningen mot köket mot den badrummsdörren föreligger en skillnad om 43 mm. Så förmodligen är karmarnas reglar på ca 41-42 mm (gissar att det alltid blir nån millimeters påslag på grund av ojämnheter). Idag kan man bara hitta 45 mm, eller så får man gå ner till 35.

Med det här, samt nutida virkeskvalité i åtanke, funderar jag på att bygga karmen i två ihoplimmade lager med 21 mm hyvlade furureglar. Bifogar en liten konceptritning ihopslängd i paint. Skulle detta fungera, tro?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-3-9_13-4-25.png

Om detta fungerar är dock nästa problem djupet på karmen. Väggen är 108 mm tjock, så för bästa resultat borde ju karmen matcha detta. Har ingen möjlighet att hyvla ner från standardmåttet 118 - och på våra byggvaruhus är tillsågning av virke det enda jag vet att man kan få hjälp med. Hur hade ni hanterat det här?

Min sista fundering (just nu) handlar mer om estetik, kopplad till detta med dimensioner. Jag får för mig att om två dörröppningar bredvid varandra bara är i samma höjd avseende karm och foderlisterna, så är det ok att de är olika breda. Tänker jag rätt då?

2. L
    Medlem · Nivå 6
    Låter överlag som ett genomtänkt angreppssätt för att få tillbaka original utseende. Gällande tillsågningen (118 -> 108 mm) hade jag använt mig av en vanlig cirkelsåg. Det måste inte vara en såg på skena även om det är en fördel, man kan göra sin egen skena av en MDF-skiva och en pålimmad stödlist som anhåll. Då räcker det att dra ett rakt streck där klyvning skall ske och lägga på skena och såga. Det är en fördel om man har 2 bockar eller något annat lämpligt stabilt underlag som inte är i vägen just när man sågar. Det skadar inte heller att provsåga i en provbit för att se att det är en lämplig klinga på sågen. Det brukar bli mycket fina snitt om man gör det rätt.

Ang. estetiken håller jag med om att bredden mycket väl kan skilja bara karmens proportioner ser likvärdiga ut blir det harmoniskt.

Redigerat 9 mar 15:11
  3. F
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar och tips. Det är nog dags att kontakta slöjdföreningen i grannhuset igen och kika på att gå med, där borde ju finnas såg med skena. Borde en bandsåg också kunna ge ett tillräckligt fint snitt?

4. L
    Medlem · Nivå 6
    Ja om du har tillgång till en riktigt slöjdlokal är det ultimata speciellt om den är nära också. Ja bandsåg och cirkelsåg i bordsmontage funkar också, (ej kap- och gersåg förstås), oftast är bandsåg mer för slöjdlokaler (om man inte har platsen hemma alltså). I slöjdlokaler brukar man ju ha elhyvel så den kan fixa perfekt finish, (se till att ha lite marginal om du ska hyvla också).

Redigerat 9 mar 15:14
    • Laddar…
  5. F
    Medlem Nivå 4
    Ytterligare funderingar:

Jag har kollat på lite klipp på nätet där nya dörrkarmar tillverkas - då alltid med syftet att faktiskt ha en dörr i. Vad jag tänkte var själva karmen (reglar) med någon typ av list inuti (den bit som stoppar dörren från att bli en svängdörr) verkar i alla fall i modern tid göras i ett stycke, där utrymmet för själva dörren fräses fram istället. Dock oklart för mig om man gjorde så förr, med tanke på att den biten som jag tänkte var lister (vitt i bilden nedan) brukar ha gerade hörn, medan det utanför bara ligger kant i kant. Så ser det i alla flal ut för oss.

Eftersom jag redan är inne på 2 lager reglar tänker jag att lösningen med en lämplig list ändå borde fungera bra? Jag har dålig koll på terminologin här - säg till om jag behöver förtydliga.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-3-15_7-30-41.png

Det som i min preliminära plan för karmen består av totalt 6 delar verkar idag göras i bara 3 delar av proffsen.

Har också en till estetisk fundering. Jag kan ju antingen bygga karmen med "listen" placerad som om en eventuell dörr skulle öppnats utåt i hallen - toadörren bredvid öppnas utåt. Samtidigt så tror jag det blir en snyggare inramning med listen lite mer i framkant. Eftersom det ändå inte sitter en dörr här tror jag ändå det blir så pass olika från toadörren bredvid att det inte uppfattas som felmatchat. Vad tror ni?

6. H
    Medlem · Nivå 17
    Varför går det inte att köpa vanligt virke och be någon snickare hyvla det till rätt mått och fräsa fals i det?

7. hscn
    Renoverare · Nivå 8
  8. L
    Medlem · Nivå 6
    Om du ska göra jobbet själv är som är inne på och har begränsat med utrustning är det enklast att limma på en list så du får en fals som du är nöjd med. Det som är viktigt att tänka på vid limningen av så lång del 2m på en gång är att ha ett kraftigt mothåll som ligger an och pressar fast listen. Annars kommer listen att garanterat att bli "vågigt" limmat, bara där tvingar suttit blir det bra limfog. Som mothåll kan en annan rak och kraftig regel nyttja då fördelas trycket sannolikt mer jämt, kör med många tvingar cirka 10st borde räcka på 2m. Om karmen ändå ska målas när den är klar och monterad kan jag inte se varför det är bättre att låta ett snickeri göra jobbet.

Naturligtvis är detta inte en arbetsmetod som gäller under serieproduktion av dörrkarmar det är för många steg och blir för dyrt helt enkelt. Men för lekman är det fullgott eftersom gällande tid vs kostnad, brukar vara så att man hellre lägger lite mer tid för att spara lite pröjs. Dessutom har man ett trevligt projekt att pula med.

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 4
    Exakt så tänker jag. Tar tacksamt med mig mina tips.

Tackar även för era andras tankar och tips. Går det åt skogen låter inte 2300 så farligt, men jag misstänker att Stockholms-priset för samma blir högre. Och ja, kan tänka mig att prova detta som ett litet första snickeriprojekt att pula på.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: