Jag går i tankarna att näta in vår balkong och samtidigt använda stommen som jag fäster nätet i till att kunna spänna upp ett solsegel. Seglet kommer bara att spännas upp vid behov och bara när vi är ute så inget som är där permanent. Balkongen mäter 4x2.3 m och jag är ganska orutinerad när det kommer till att bygga något större.
Min tanke är att bygga en stomme i form av en bur där jag fäster nätet åt det håller som vetter utåt. Seglet har jag tänkt fästa längst in mot väggen som man sen kan rulla ut och haka fast i reglarna. De övre reglarna lutar lite för att få eventuellt regn att rinna av.
Har gjort en liten skiss i 3D över hur jag hade tänkt mig hur det ska se ut. Bifogar även några bilder från balkongen så kanske det är lättare att förstå mina tankar hur det ska se ut.
Frågan är om reglar om 45x45 mm räcker, enligt killen jag pratade med på Byggmax så skulle det räcka men det låter lite klent tilltaget? Buren kommer inte att sitta fast i fasaden utan fästas i balkongräcket. Låter detta som något som kommer fundera. Vad bör jag tänka på? Har tänkte bygga ihop buren med vinkelbeslag.
Min tanke är att bygga en stomme i form av en bur där jag fäster nätet åt det håller som vetter utåt. Seglet har jag tänkt fästa längst in mot väggen som man sen kan rulla ut och haka fast i reglarna. De övre reglarna lutar lite för att få eventuellt regn att rinna av.
Har gjort en liten skiss i 3D över hur jag hade tänkt mig hur det ska se ut. Bifogar även några bilder från balkongen så kanske det är lättare att förstå mina tankar hur det ska se ut.
Frågan är om reglar om 45x45 mm räcker, enligt killen jag pratade med på Byggmax så skulle det räcka men det låter lite klent tilltaget? Buren kommer inte att sitta fast i fasaden utan fästas i balkongräcket. Låter detta som något som kommer fundera. Vad bör jag tänka på? Har tänkte bygga ihop buren med vinkelbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Jag (som har väldigt begränsad erfarenhet om detta) skulle säga att räcket inte är avsett för att man ska fästa såna grejer i det. Skulle du kunna fästa i väggen vore det mycket bättre. Alternativet kanske kan vara att förankra hörnen med vikter.
Att sätta vikter i hörnen är helt klart ett alternativ. Den borde väl visserligen ändå stå ganska stadigt då den inte har någon plats att röra sig på mer än rakt uppåt.
Liknande trådar
-
Bygga gjutform 400mm diameter
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om/isolera förråd
Isolering -
Hur bör jag plinta/bygga bjälklag för denna altan
Altan & Uteplats -
Bygga bur till golfsimulator - söker kopplingar till järnrör
Socialt & Projekt -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov