Byggahus.se

Bygga eget skortstensskydd med skorstenssnurra för bättre ventilation

1. Ronnie1979
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har en skorsten med 6 pipor som numera knappt används då vi har bergvärme. Min tanke är att jag ska bygga en egen skorstenshuv med en skorstensnurra på för att få lite drag ut ventilationerna även när det inte eldas. Vi vill kunna elda vid t.ex. strömavbrott eller kanske om det skulle bli någon riktig vargavinter. Och kul att bygga en egen. :)

Jag har köpt den största skorstenssnurran/ventilatiorn som jag kunde hitta (rör diameter 200mm) och galvad plåt. Tanken är att jag skall göra en platt huv 5 cm över kronan med snurran över pipan från pannan för att den ska hamna bäst om vi nån gång skulle elda men ändå kunna suga igenom alla ventilationspipor.

Hur skulle ni fästa den mot kronan för att det ska bli tätt och bra sug?
    Någon smidig lösning för att få den öppningsbar eller enklare demonterbar? Jag har egen skylift så jag kan ta bort den innan sotaren kommer annars om så är.
    Några andra tips innan jag sätter igång? Är bilmekaniker så inte främmande på plåt men helt ny med hus.

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Tror du ska göra en förhöjning först , en ram runt alla pipor så den är ca 5 cm över alla ,som du tänkt .bara en enkel plåtlist som håller själva huven uppe . montera sedan dragförbättraren som du menar, direkt över eldstadens utlopp , annars kommer sotaren fälla ner dig .det är hans viktigaste besiktnings punkt . gör denna vikbar så han kommer åt och sota.

3. Ronnie1979
    Medlem Nivå 1
    Då gör jag en ram runt, låter vettigt :ok: Tänker mig fyra haspar som håller den på plats sen.

Hur fäster jag och tätar bäst mellan kronan och min plåtram? Plugg och skruv? Och asfaltlim eller PL400 eller hur brukar man göra?

4. Ronnie1979
    Medlem Nivå 1
    Jag vill helst ha helt tätt mellan kronan och skorstenshuven för bästa funktion av dragförbättraren/skorstenssnurra/ventilatorn eller vad den kallas. Vad är bäst, asfaltlim, PL400 eller någon annan fogmassa?
    Hur varmt blir det där uppe egentligen när man eldar?

Redigerat 1 aug 15:07
  5. E
    Medlem · Nivå 12
    4½ m skorsten ca 100-120 gr med en modern kamin. 250-350 gr med en ctc kombipanna. ca 200 gr med äldre vedspis o 5 m skorsten. Aspiratorsnurran gör bara nytta när det blåser. I annat fall sitter den bara i vägen. Huven/lådan kunde du med fördel göra så den greppar runt cementplattan
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    huv 001.jpg

6. Ronnie1979
    Medlem Nivå 1