423 läst ·
6 svar
423 läst
6 svar
Bygga egen taklampa.
Hej!
Jag behöver lite tips om det är någon kunnig där ute, för ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag.
Ska bygga en egen taklampa eller en golvlampa med LED strips i gömt bakom fanér eller något tunt och fint.
Vad borde man använda för typ av LED strips, både för att kunna koppla i en gammal taklamps uttag och i en vanligt vägguttag?
Och hur går man bäst till väga med drivare/puckar för att koppla in?
Alla tips uppskattas!
Vill få det att se ut såhär typ,
https://www.ovuud.com/arc
Tack på förhand
Jag behöver lite tips om det är någon kunnig där ute, för ju mer jag söker desto mer förvirrad blir jag.
Ska bygga en egen taklampa eller en golvlampa med LED strips i gömt bakom fanér eller något tunt och fint.
Vad borde man använda för typ av LED strips, både för att kunna koppla i en gammal taklamps uttag och i en vanligt vägguttag?
Och hur går man bäst till väga med drivare/puckar för att koppla in?
Alla tips uppskattas!
Vill få det att se ut såhär typ,
https://www.ovuud.com/arc
Tack på förhand
LED-strips finns det 13 på dussinet av, olika färgtemp, ljusstyrka, färger och fjärrkontroller. Välj något som du tycker passar till det du ska bygga..
Kör med 12 V-grejor då blir kabeldragningen okritisk i armaturen. Välj en passande nätdel, det finns mycket att välja på. Anslut nätkabel med passande typ av kontakt.
Svårt att vara mer konkret än så.
Kör med 12 V-grejor då blir kabeldragningen okritisk i armaturen. Välj en passande nätdel, det finns mycket att välja på. Anslut nätkabel med passande typ av kontakt.
Svårt att vara mer konkret än så.
Jag tror inte typ av led spelar så stor roll... suttit och lödat in LED lister i både trappräcken och skåp.
Men två saker kommer jag ihåg ang just led strips... vissa kunder har tyckt att det varit för starkt ljus, så en dimmbar kan vara att föredra.
Med dimmbar så kommer tydligen ett annat problem, vissa dimmrar ska tydligen switcha LED snabbt för att åstadkomma ett svagare ljus, detta ska gå så snabbt att vi människor inte uppfattar det, där emot ska pupillerna göra det och vissa ska tydligen kunna bli trötta i ögonen ganska fort. Dock aldrig kännt av det själv men vi har haft det på diskussion.
sen har jag inte så mycket mer att säga...
Så länge du har en stickplugg emellan din skapelse och din elanläggning är det ganska fritt fram.
Men två saker kommer jag ihåg ang just led strips... vissa kunder har tyckt att det varit för starkt ljus, så en dimmbar kan vara att föredra.
Med dimmbar så kommer tydligen ett annat problem, vissa dimmrar ska tydligen switcha LED snabbt för att åstadkomma ett svagare ljus, detta ska gå så snabbt att vi människor inte uppfattar det, där emot ska pupillerna göra det och vissa ska tydligen kunna bli trötta i ögonen ganska fort. Dock aldrig kännt av det själv men vi har haft det på diskussion.
sen har jag inte så mycket mer att säga...
Så länge du har en stickplugg emellan din skapelse och din elanläggning är det ganska fritt fram.
Bra diffuser och hög ledtäthet är viktig, om det efter montering finns någon som helst vinkel från vilken man kan se stripen direkt. Kan rekommendera COB led strip. Montering på aluminium eller annat värmetransporterande material är bra för livslängden.
Kunde du utveckla detta? Har av gammal vana alltid tänkt att kabeldragningen är mer kritisk vid lägre spänning då den högre strömmen för samma effekt leder till större spänningsfall.. är det något LED-specifikt fenomen som gör 24 V mer krävande?E etompau skrev:
Jag avsåg risk för elchock.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Gränsen för DC klenspänning går väl vid 120 V.
Klicka här för att svara