Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bygga egen smyg, stora Velux takfönster

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Jag har fått två stora Velux kombitakfönster, 94x232 cm, monterade.
    Ska snart plasta mellan takstolar/hanbjälkar med variabel ångduk inför cellulosa-isolering, men tänkte då plasta fram till närmaste takstolar intill fönstren och ramen över och under fönstren inför att firma ska spruta isolering, för att sedan efteråt själv kunna trycka in lite isolering i ytan som blir mellan smyg och takstol/ram. Ansluta byggplasten mot takfönstret i skåran i fönstret, och sedan klämma den med smygskivan in i skåran på takfönstret.

1.
    Hur fäster jag duken i fönstrets skåra? Räcker det att klämma med smygskivan, eller ska ngt lim användas. (Eftersom jag ska ha variabel ångduk tänkte jag inte använda Velux egna difftäta duk som medföljde fönstren).

2.
    Skåran i fönstret är ca 11-12 mm stor. Tanken var först att köpa Velux färdiga smyg, men den finns inte till våra stora fönster, utan jag kommer behöva bygga egna.
    Vad hade ni byggt med för skiva? Gips är ju normalt 12,5 mm, så det kommer nog inte gå trycka in i skåran. Finns väl 11 mm mdf/osb-skivor. Är dessa bättre att använda?
    Djupet på smyg blir ca 240 mm (195 regel + 45 mm glespanel).

3.
    Min tanke är att sätta distanser/reglar mot takstolar/ram intill takfönstren, så att skivorna hamnar i rätt nivå och att jag får något att fästa i. Är det rätt tänkt? Jag får inte ihop i huvudet riktigt hur jag ska fästa smygskivorna och var ångduken hamnar intill smygen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180905_085003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180905_084953.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.