Medlem
· Stockholms Län
· 127 inlägg
Jag ska montera en skjutdörr utanpåliggande på en betongvägg och tänkte regla upp hela väggen med 45x70 och fästa med spikplugg och sen skruva upp skenan till skjutdörrsbeslagen i det. Det jag inte riktigt har lösningen på i mitt huvud på är hur jag får till anslutningen mot golvet där dörrbladet löper in o väggen (inringat i rött på bilden nedan), jag behöver ju ja en stolpe eller liknande och på något sätt fästa den i nederkant som jag sen kan fästa osb/gips. Mot betongväggen så är det ju inga problem på andra sidan om dörrbladet däremot.
Jag funderade på om man kunde ha en skena till stålreglar i underkant som är 70mm skruva skivorna direkt i den och strunta i "stolpen men väggen gissar jag blir ganska ranglig då?
https://www.bauhaus.se/skena-norgip...4ow1Rt4wq0PadAk6WFioFHGDxCXB4Q4YaAm0wEALw_wcB
Jag funderade på om man kunde ha en skena till stålreglar i underkant som är 70mm skruva skivorna direkt i den och strunta i "stolpen men väggen gissar jag blir ganska ranglig då?
https://www.bauhaus.se/skena-norgip...4ow1Rt4wq0PadAk6WFioFHGDxCXB4Q4YaAm0wEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "spikplugg"

Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Om du ändå ska sätta en läkt i kanten mot dörrhålet så kan du ju sätta en på andra sidan och mellan dem sätta tvärgående läkt.
Vår pocketkarm var stående stålprofiler med brädor mellan på vardera sidan av dörrbladet där brädorna är ca 12x50 mm. Sen skruvades OSB och gips i de brädorna.
Vad är det för mått på dörren?
Vår pocketkarm var stående stålprofiler med brädor mellan på vardera sidan av dörrbladet där brädorna är ca 12x50 mm. Sen skruvades OSB och gips i de brädorna.
Vad är det för mått på dörren?
Medlem
· Stockholms Län
· 127 inlägg
Jag ville egentligen inte det men jag gick upp lite i virkesdimension och byggde med dubbla 45x45 reglar med 5 mm distans istället, det gav 50 mm utrymme för dörren att löpa i.
Så här blev iaf resultatet Hafa Rollock skjutdörrsbeslag med softclose.
Så här blev iaf resultatet Hafa Rollock skjutdörrsbeslag med softclose.
Klicka här för att svara