Byggahus.se

Bygga egen mekanisk vent till platonmatta i källaren, någon som gjort och kan komma med tips?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 698 inlägg

Grillen

Husägare
    Har satt gipsskivor på väggarna i källaren på plåtreglar och ska nu sätta in platonmatta med klickgolv ovanpå. Källaren är inte fuktig eller så efter att vi dränerat för något år sedan, men jag funderar på om jag inte ska fixa en mekanisk ventilation till golvet när jag ändå håller på för att ha både hängslen och livrem.
    Men när jag kollar på färdiga lösningar till platonmatta så går dom på 10.000kr eller mer för ventilationen och det är inte några summor jag tänker lägga på detta.

Är det möjligtvis någon som byggt en egen version av mekanisk ventilation till golv och kanske t om väggarna och som kan dela med sig av tips på bra fläkt som är tyst och ger bra sug, samt vilken dimension jag behöver på rören. Tänkte sätta rör i ena hörnet på rummet där jag ändå har avloppsrör som jag behöver bygga in och vill gärna ha det så diskret som möjligt.

2. N
    Medlem · 381 inlägg

nallepu

Medlem
    Dränerade om mitt hus och satte Platonskivor på utsidan. Ett lager med 20 cm markskivor och för att det skulle bli vattentätt ett lager frigolit och markduk ytterst.
    I källaren ville jag ha en biograf och musikrum på 25 kvadratmeter. I ett annat rum villa jag ha ett stort modeljärnvägs rum på ca 30 kvadratmeter.
    För att det skulle bli mysigt satte jag upp plåtreglar OBS skivor och gipps. Dessvärre visade det sig att det kom upp fukt genom botten plattan så det blev en lite konstig lukt av blöt gipps så jag rev ut allting. Satte upp träreglar högst upp på väggen och hängde upp heltäckande matta på väggen och på golvet. Är helnöjd med resultatet. Mina tjejkompisar tyckte också att det var skönt att bli av med alla stora svarta spindlarna som gömde sig mellan väggen och gipsskivorna. Finns det ingen fukt finns det inga spindlar i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.