Har ett oisolerat förråd som behöver en dörr innan vintern. Har läst trådar här på forumet angående detta och blivit lite klokare än innan, men önskar ändå synpunkter på min planerade lösning. Vad tror ni om att helt enkelt klä en 21 mm konstruktionsplywood med stående panelbrädor. Med denna lösning kan jag inte se någon vits med en "z-ram" eftersom plywooden styvar upp dörren. Har tänkt mig tre horisontella reglar för att spika panelen i.
Verkar som en vettig lösning, men om du nu ändå ska använda extra reglar att fästa i på baksidan, varför inte göra en traditionell dörr med klassisk förstyvning på baksidan?
//Oscar
Ok, jag förstår. Men jag kör nog på en plywood eftersom det känns som ett enklare och bättre sätt att styva upp dörren. Anledningen till att jag tänkt mig ett par horisontella reglar är för att jag tycker det känns klent att bara fästa panelen i enbart plywooden, men det funkar kanske?
Vanlig konstruktionsplywood kommer antagligen inte hålla lika länge som en traditionell dörr. Som ytterdörr till ett ouppvärmt förråd kommer den bli ganska fuktig och kanske till och med blöt emellanåt och det tål inte plywooden utan den kommer antagligen förr eller senare att delaminera.
En traditionell dörr blir enligt min mening både bättre och billigare.
Plywoodskivan är basilitbehandlad vilket borde förlänga livslängden, har dock ingen aning om hur mycket. Dessutom kostar den mig inga pengar, så priset spelar ingen roll.
Är det ingen som har byggt en liknande dörr och har erfarenheter att dela med sig av?
Bygg dörren som du tänkt dig o måla den med någon färg så inte fukten tränger in så lätt. Skulle det senare bli att den vrider sig, eller börjar gå sönder på något annat sätt, kan du alltid förstärka den med ett Z av brädor på insidan.
Ok, jag förstår. Men jag kör nog på en plywood eftersom det känns som ett enklare och bättre sätt att styva upp dörren. Anledningen till att jag tänkt mig ett par horisontella reglar är för att jag tycker det känns klent att bara fästa panelen i enbart plywooden, men det funkar kanske?
Lite lämpligt lim på panelen beroende av plywoodens behandling ger det hållfast och stabilitet, men den blir tung med 21mm skiva + lika tjock panel.