Byggahus.se
Hej

Ska bygga en egen GDS biltvätt och behöver hjälp med konstruktionen .

All stål är hålprofil.

1. Stolparna är 100x100 mm - OKÄND tjocklek

2. Taket (7 stål hålprofiler som går längst med) OKÄND storlek och tjocklek.
Det enda jag vet är att de ska vara rektangulära . Har kollat lite på befintliga tvättar och de verkar vara halva bredden på Stolparna.

Är det något som kan hjälpa mig med punkt 1 och 2

• Untitled.jpg
Jag tror själv det är 120x60 men är osäker. Plåttak och lägsta klass på snö är det.

Varför 100x100? Det är ju sjukt överdimensionerat. Konstruktionen är inte heller stabiliserad.

W witten skrev:
Varför 100x100? Det är ju sjukt överdimensionerat.
Körde förbi en biltvätt en stor aktör och de hade på de viset med en platta på 20x20 cm där stolpen stod på.

vad ska det annars vara? vet ej tjockleken heller.

Det var förresten inte keningen att låta så negativ, menar bara att du får betala för en massa onödigt stål.

W witten skrev:
Det var förresten inte keningen att låta så negativ, menar bara att du får betala för en massa onödigt stål.
Nej det förstod jag men jag trodde du hade en lösning haha! eller ett svar på hur det skall vara!

M MackanM skrev:
Körde förbi en biltvätt en stor aktör och de hade på de viset med en platta på 20x20 cm där stolpen stod på.

vad ska det annars vara? vet ej tjockleken heller.
Du behöver räkna på det för att veta, snö och vindlaster. Det kan väl bli svårt att ta sig igenom myndighetsprocessen om du inte har någon som dimensionerar detta? I slutet behöver du lämna ett konstruktionsintyg.

M MackanM skrev:
Nej det förstod jag men jag trodde du hade en lösning haha! eller ett svar på hur det skall vara!
Det tar några timmar att dimensionera en sån här konstruktion.

W witten skrev:
Det tar några timmar att dimensionera en sån här konstruktion.
Okej

kolla ditt PM

Jag skulle nog ta bort takbalkarna och lägga bärande plåt längs med husets längd. Några snedstag behövs också för att staga upp det.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag skulle nog ta bort takbalkarna och lägga bärande plåt längs med husets längd. Några snedstag behövs också för att staga upp det.
Precis, för mycket tryck i byggnadens längdriktning, så viker hela härligheten ner sig som ett Z.

OKej. Googlade på plåten verkar vara billigare och bättre dock behöver jag ändå något stabilt att fästa 360 tvättarmen som slangen är kopplad till?

M MackanM skrev:
OKej. Googlade på plåten verkar vara billigare och bättre dock behöver jag ändå något stabilt att fästa 360 tvättarmen som slangen är kopplad till?

Skulle jag ha 1 eller 2 som går längst hela byggnaden i mitten av taket som jag använder för skruva fast 360 armen

lutning på taket är 7 grader

ricebridge ricebridge skrev:
Precis, för mycket tryck i byggnadens längdriktning, så viker hela härligheten ner sig som ett Z.
Jupp, jag har sett bilder på carportar som slutat sina dagar på det sättet. Brukar snabbt städas upp eftersom det är lite pinigt om det är nybyggt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.