Byggahus.se

Bygga "dold" tätad lucka till krypgrund

1. T
    Medlem · 37 inlägg
    Hej på er!
    Vi har en klädkammare som huserar en lucka i golvet för att komma ner i krypgrunden.
    I dagsläget en vanlig tunn lucka med gångjärn och slitna tyglister.

För att få lite värme där inne och kanske kunna använda klädkammaren på ett vettigt sätt tänkte jag bygga en ny lucka med isolering och förhoppningsvis lyckas dölja den lite mer.

Så! Eftersom luckan är relativt liten så kan jag inte dra dit nya reglar inuti, för då kommer jag inte ner! ( 2 ggr per år för kontroll och filterbyte )
    Tänker då istället att jag drar bort reglarna som sitter spikade där just nu, sätter dit nya ~22-23 mm längre ner för att kunna bygga en lucka med spånskiva som hamnar jämns med golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    img1_Hålet.jpg
    img 2- Hål_med_nya_reglar_Elist.jpg

Och se till att spånskivan hamnar jämns med golvet. ( Sänka ner någon slags handtag. Hållfastheten på själva brädan kanske man ska vara orolig för när man börja borra i den? )
    Hål_med_nya_reglar_Elist_platt_lucka.jpg

Lucka tänkte jag bygga med spånskiva och 20 cm cellplast.
    Lucka_flygande.jpg

Och sen golv.
    Hål_med_nya_reglar_Elist_platt_lucka_golv.jpg

Och limma ihop dessa bitar men låta de ligga löst men med en fastsatt list.
    Hål_med_nya_reglar_Elist_platt_lucka_golv_golv.jpg

Något som är tokigt? Ska man isolera på annat vis? Kommer ju inte vara jättemycket trafik ner i gropen förhoppningsvis.

Trevlig Kväll!

2. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Limmar du direkt på luckan så det blir som en kork och några mm släpp på sidorna ser det bäst ut , då följer allt med upp vid lyft .
    lite knöligt att dra upp då det gärna blir lite sett drag så isoleringen blir lite på tvären i hålet och kärvar , men det går inte att få allt

3. G
    Medlem · 238 inlägg
    Gammal tråd, men vad har du ritat bilderna i för program?

4. T
    Medlem · 37 inlägg
    Ja detta gjordes i Cinema 4D så inte något CAD-program.
    Luckan blev kanon till slut också!