Hej

Har ett par dörrar som behöver ny karm innan installation. De är troligtvis både lite snea och lite skeva… nu skall jag ge mig på att bygga karmar och få de snyggt i väggen. Behöver hitta ”enklaste” sättet att få de hänga snyggt.

Först tänkte jag köpa färdigt karmträ men de är för tunna, alltså inte breda nog för väggen och innebär att jag skulle behöva sala en hel del och det blir inte snyggt helt enkelt.

Ena väggen är typ 17 bred den andra typ 11-12.

Jag tänker följande… jag köper planhyvlat typ 45*195 och kapar samma tjocklek som väggen. Sen tänkte jag planhyvla ner dem till ca 35 istf 45 annars får inte dörren plats…

1 Räcker 35 för att hålla en dörr? Notera solid sekelskiftes dörr typ 80*200. Bakom karm så är det ordentliga reglar så den infästningen är ok.

2 sen tänkte jag montera karmsidan där gångjärnen sitter och hänga dit dörren på rätt plats i höjdled och så att den blir rak mot den karmen och rätt i höjd

3 sen montera överdel och andra sidan karm… det blir kanske lite knepigt få dit de delarna så de sitter ihop med första karmen inser jag…

Hur annars skall man göra. Lägga allt på golvet och montera där karm gångjärn o dörr och sen stoppa in hela paketet? Kanske är enklast…???

Hilfe… jag har inget snickeri men kan lösa bordsåg o planhyvel… o vanliga handverktyg… såklart

T
Bortsett från svårigheten att hitta 45x195 planhyvlat virke så ska det väl gå att göra en karm med bordssåg, planhyvel och liknande, men gör karmen hel med sammanfogningar och höjder samt anslagslister osv innan du monterar gångjärnen för dörren. Sen kan du montera karmen i våg och lod i vinkel och till sist hänga i dörren.
Om du måste ta ner karmen till 35 mm så får du förmodligen fästa karmen ordentligt nära gångjärnen för att den inte ska deformeras av tyngden på dörren. Fundera på hur många gångjärn du ska ha. Kanske lägga till så du har flera än två om du är orolig för tyngden.

J
Jag hade samma problem...

Jag har byggt karm genom att limma och skruva några tunnare virkesbitar, byggsåg och hyvel. Jag tror nästan det är en fördel, för jag tänker att det blir lite som limträbalk, att det inte slår sig lika lätt. Har funkat några år.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men funkar i praktiken iallafall. Det är innerdörrar i ett sekelskifteshus.

Det går att kompensera karmen lite för om dörren är skev. Om det är rätt eller fel kan man också tvista om. I ena fallet så gjorde jag karmen helt rak, andra jag byggde så justerade jag så att dörren när den är stängd ligger an mot karmen men karmen inte är helt rak.

Min svärfar gjorde en karmdel till ett fönster åt mig genom att utgå från en grövre virkesbit och jag tror han bara använt en "byggsåg" för att få rätt profil. Jag har ännu inte monterat karmen.

Min bild är att det inte är rocket science så allt funkar, bara man inte limmar med innelim på en karm som ska sitta exponerat för elementen. Jag tror på att bygga en färdig karm med tröskel och gångjärn på plant golv, så gjorde jag. Sen montera som en hel enhet, så man ser att allt sitter rätt både med hänsyn till dörr och vägg. Båda kan ju vara sneda faktiskt.

Hej

Har köpt virke och sågat till allt men nu skall jag montera gångjärn. Hur långt utanför dörrkarmen skall de sitta egentligen. Höjdled fattar jag för då kan man gå på dörrens mått men hur långt utanför karmen skall det där ”röret” sitta som tappen från dörrens gångjärnsdel skall ner i?

J
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har köpt virke och sågat till allt men nu skall jag montera gångjärn. Hur långt utanför dörrkarmen skall de sitta egentligen. Höjdled fattar jag för då kan man gå på dörrens mått men hur långt utanför karmen skall det där ”röret” sitta som tappen från dörrens gångjärnsdel skall ner i?
Sitter inte ett gångjärn kvar i dörren? Dä är det ju bara att kopiera detta mått. Ju längre "ut" desto mer kan dörren öppnas och gå fri från tex foder men också blir det väl om jag tänker rätt en större sveparea , dvs den riskerar ta i karmen på tryckessidan. Gamla dörrar var ibland snedsågade på tryckessidan

Jag tror bäst är att ta alla mått från en samtida liknande dörr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.