Hej,

Vill bygga en sjöstuga kant i kant med bryggan och funderar äver grundläggning och golv.

Tål en platta att bli översvämmad? Detta borde i så fall vara bättre än att ha ett isolerat träbjälklag i botten.

Till saken hör att halva huset står på lera och måste antagligen pålas. Ur den aspekten hade det varigt lättare med plintar och träbjälklag.

Fråga:
Gör det något att isolering och platta blir översvämmade?
Kan ett träbjälklag tåla en översvämmning om man isolerar med frigolit tex?

Ni har inte funderat att bygga en flytande sjöstuga?

Själva betongplattan och isoleringen under den klarar en översvämning utan att ta skada, men träväggarna och ett eventuellt trägolv gör det inte. Dessutom skulle det ta väldigt lång tid för betongen att torka ut. Inte heller skulle ett träbjälklag med cellplastisolering klara en översvämning utan att man fick riva bort golv, isolering och blindbotten och låta bjälklaget torka ut.

Det skulle ju vara om ni bygger huset helt i fuktokänsliga material, med cellplast och stenmaterial, även vad gäller vägg- och golvbeklädnader. Men fortfarande kommer det ta lång tid för huset att torka ut efter en översvämning.

Jag tror att det ska ganska mycket till att vattnet går över plattan men väl upp över där isoleringen börjar. Genom att alltså gjuta platta blir det 30 cm osannolikare att drabbas av översvämmningsproblem. Jag tänker mig att ha golvvärme och klinker i hela huset men dock träväggar och det är dessa som ligger dåligt till i så fall.

Problem är att eftersom åtminstonde halva grunden måste pålas så börjar jag ana att det blir väldigt mycket dyrare...

Kan man bygga ett golvbjälklag på plintar/balkar av fuktokännsligt material?

Tack
///J-B

(Hade tänkt att placera bastun flytande.....)

Hur ofta kalkylerar ni med översvämning? Det finns ju hus som står i väldigt maritim miljö och klarar det bra, men där är då inga klinker, ingen golvvärme eller annat som skapar problem när det blir översvämmat.

Om ni räknar med översvämning oftare än var 20:e år så skulle jag antingen bygga med enklare material, eller flytta upp huset lite högre.

Är det inte bättre att bygga ert hus på lite högre plintar om ni vill undvika översvämmning? Även om flera material klarar vatten i sig kommer ni knappast att hitta en hel konstruktion som gör att byggnaden tål översvämning utan fukt och mögelskador.

Detta är östersjön vi pratar om så det är snarare högvatten en översvämmning. Höstens nivåer fick mig att börja fundera, då var det plötsligt över vårt ganska höga kajdäck och hade vi hunnit bygga hade golvet legat i höjd med däcket....

Kanske är det bara att höja ytterligare 10 eller 20 så blir det ganska osannolikt men att höja hela huset så att underkant på plattan/bjälklaget inte ska hamna i vatten blir väl högt.

Höga plintar är ett alternativ men förutsätter inte det träbjälklag och då blir golvnivån plint till säkerhetshöjden + 300 för bjälklaget. Skulle det då svämma över plinten så rycker hela golvet. Hm, kanske ändå det enda alternativet....

Har någon en beskrivning på hur underarbete för platta ska utföras då marken är mjuk och pålas? Det kan ju knappast stappas något grus under...

Tack för era kommentarer än så länge

///JohannaBacken

Det går jättebra att bygga hus på pålar med betongplatta. Jag har själv bott i ett sådant hus i Oxelösund. Betongpålar, prefabricerade betongplattor som grund. Isoleringen ovanpå (ingen golvvärme där dock). Resten av huset var byggt i trä.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.