Hej. Vi önskar bygga en carport som sitter ihop med vårt hus. Problemet är att vi har prickad mark framför huset vilket medför att vi inte får upprätta någon byggnation på denna yta med ett klassiskt bygglov.

Undantaget är attefalls-/friggebodsreglerna som möjliggör byggnation på prickad mark så länge det är längre än 4,5m från tomtgräns (vi har ok från granne bredvid, men kommer inte få ok från kommunen som representerar den allmänna vägen framför huset).

Skulle vi bara bygga mellan huset till tomtgräns och fram till den prickade marken skulle carporten endast kunna bli 3,4m djup med andra ord bara täcka en del av bilen vilket inte blir så optimalt.

Skulle jag använda attefallsutbyggnadsreglerna rakt av skulle den totala ytan bli för stor då det endast tillåter 15 m2 (vi hamnar på 19,6m2).

Fråga: Kan jag bygga carporten enligt min skiss och på det sättet hålla mig inom avståndsreglerna, men nyttja attefallsutbyggnadsreglerna på den prickade marken?
Eller finns det något annat sätt jag kan gå tillväga för att uppnå det jag är ute efter?

Situationen i bifogad bild.
Skiss över planerad byggnation som visar huvudbyggnad, garage och carportens placering i förhållande till väg och grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.