Byggahus.se

Bygga billigt

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag undrar om det inte skulle gå att ta en del teknik och metodik från bygget av kommersiella lokaler till husbyggandet. Bygger man ett lager så gör man oftast det med stålstomme, tak av självbärande plåt med PUR-isolering och gummiduk. I kontor lägger man alla installationer ovanför ett ljuddämpande innertak, vilket borde vara betydligt enklare och billigare än dagens kostsamma el/vvs-installationer. Man bygger också ofta med färdiga sandwichpaneler. Allt är helt oorganiskt och okänsligt för fukt.

Om man ger avkall på den traditionella villalooken så borde det vara möjligt att bygga hus som är betydligt billigare och betydligt fuktsäkrare än dagens hus.

2. N
    Medlem Nivå 1
    Pelpet, intressant idé du har där. Det första som slår mig är om byggnaden sedan uppfyller de krävs som ställs på permanentbostad? Har du kollat upp saken så långt? Vore intressant att kolla vidare på - om inte annat som rent tidsfördriv.

3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Har en bestämd känsla av att jag läst om några studenter/forskare på Chalmers i Göteborg, som tittat på detta. Har tyvärr inga länkar, men kanske går att "googla" ?

4. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det finns stora pengar att spara på materialval av tapeter, kök, vitvaror, badrumsinredning etc. Bygger man enligt principen att det skall vara billigt finns sällan skäl att lägga mer pengar än nödvändigt på det invändiga, det harmoniserar ändå inte och pengarna drar iväg.

Ta bara en sådan sak som ytterdörren. Det finns bra dörrar för 5.000kr, och lite mer exklusiva saker för 15.000kr. På ett hus om 100m2 betyder de extra tio tusenlapparna 100kr/m2 i byggkostnad. En del klarar av sin maskinpark för kök och tvättstuga för 30.000kr, medan andra tycker 80.000kr är helt OK. Där kom en femhundring till per kvadratmeter i huset.

Man behöver inte välja det allra billigaste från lågpriskedjorna, men även på t.ex. Bygghemma så finns det tapeter för under 150kr/rulle hela vägen upp till dem som kostar mer än 500kr/rulle. Ett simpelt vägguttag för elen kan en elinstallatör ta 300kr för, när de finns att köpa för en hundralapp i byggvaruhuset etc. Tillsammans blir det där en väldig massa pengar om man inte orkar leta lite bättre priser, eller är kinkig med hur allt skall se ut och kännas.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 4
    Har inte den här artikeln några år på nacken?

Oavsett vad så tror jag vem som helst fattar att man kan välja billigare eller dyrare produkter inomhus. Det som hade varit intressant är att jämföra pris för kvm väggyta färdigt för ytskikt, dvs själva konstruktionen och tid för att uppföra denne förutsatt allt annat samma.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Artikeln är omskriven/omarbetad idag.

7. D
    Medlem Nivå 6
    Tycker intressant artikel. Hade gärna byggt hus men svårt i Göteborg hitta bra tomter som är ok pris.
    Lite synd de tog bort bort tomtkön här.
    En fundering jag har är vist trä fasad billigare men hur blir underhållet. Lite bortskämd när man är boende i lägenhet men hade velat ha ett fint hus med lite underhålls tid.

8. H
    Medlem Nivå 4
    1,5 plans hus är defenetift inte billigare att bygga än ett enplanshus

9. N
    Medlem Nivå 3
    beror väl på grund mm, men 1.5 plan brukar räknas som billigare att bygga.

10. G
    Anonym
    Jag undersöker om det blir billigt att köpa prefabricerade väggelement från en trähustillverkare Rumänien för att sedan montera ett trähus på plats (som ett stormest hus) i Sverige.

Söker efter fler som har liknande idéer för att byta erfarenheter.

11. H
    Medlem · Nivå 12
    Måste alla ggr vara billigare att bygga samt att värma upp.