Byggahus.se

Bygga billigt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Det finns flera sätt att göra bygget billigare förutom att lägga in eget arbete. Ett sätt är att börja med att bygga litet och bygga till när du får råd.

Du kan läsa artikeln här: Bygga billigt

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

En plintgrund är tom billigare än en torpargrund plus att man har betydligt mindre risk för fuktproblem.

Sen om man kan så välj en bra plats för huset så kan man skippa den geotekniska undersökningen också

3. E
    Anonym

Jag är "ny lantbruksägare" och har egen brunn, anslutningsavgift för vatten och avlopp i kommunerna i norra dalarna ligger i snitt på 100 000 kr. Sen tillkommer det en månadskostnad på vattnet man förbrukar, och i långa loppet så borde man i sådana fall tjäna på att borra eget. (Förutsatt att det inte är djupt att borra...)

4. E
    Anonym

Ja det är billigare och bygga själv... men myndigheterna gillar tydligen inte det så dom gör allt för att förhindra det hela. T.ex Jag bygger helt själv men måste ha en bygg felsförsäkring som inte gäller för jag bygger själv.
    Eller jag måste ha en KA och betala dyra pengar trotts att jag gjort alla ritningar själv. Om jag själv har ritat så kan man väl tänka att jag följer ritningarna.

5. E
    Anonym

Vatten och avlopp i Huddinge i södra Stockholm fick jag betala 83000kr inkl moms för. / Sebastian

6. E
    Anonym

Intressant att ni borrar djupare i en så viktig fråga som slutkostnader.

7. E
    Anonym

Hej, vi vill skänka bort vårt fritidshus för att ge plats åt ett nybygge. Vi har satt ut annons på blocket, men vilka fler ställen kan vara bra att "sälja in" detta på?

Någon som prövat på och stött på ev problem med att skänka bort ett hus?

8. E
    Anonym

Ang. att skänka bort fritidshus så har jag själv nyligen tagit emot ett fritidshus som skänktes bort. Det funkade bra, men själva flytten var dyr (150 000 kr).

Det var på blocket jag fick nys om huset.

För att det ska bli lätt att få någon mottagare på kroken så tror jag att du ska informera så mycket som möjligt om följande:
    * Husets mått
    * Typ av grund - är det lätt att lyfta.
    * Tillgänglighet för kranbil och lastbil på tomten (vi hade två kranbilar som lyfte + lastbil)
    * Möjlighet att köra iväg huset från området - breda vägar eller trånga skogsvägar?
    * Ev. möjlighet att dela huset i sektioner om det är för stort för att lyfta i ett stycke. (Det jag lyfte var 6x12 meter)

M v h

Glada torparen

9. E
    Anonym

Konstigt att folk hela tiden räknar på att ta allt från Sverige. varför inte titta på ta allt från ett annat land typ Polen eller liknande, Jag och en arkitekt tar in hus moduler från Polen nyckelfärdiga med valfri utrustning och std. Alla inst är gjorda efter PBL och BBR men betydligt billigare. Våra priser ligger från 8000 och uppåt beroende på vilken std man vill ha.

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Lennart

Köpa hus från Polen tror jag inte är någon bra idé. Man vet ju vilken pissig standard dom har.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: billy_baver

Så kallade ?objektsbyggen? blir som regei billigare än styckvis byggda egnahem. Byggherren kan utnyttja den större skalans fördelar. Ger du arktiekt och konstruktör jobbet att projektera en superekonmisk villa kan ritningarna utnyttjas till fyra, fem identiska byggen. Det blir också billigare per kvm när hantverkare gör större eller flera identiska jobb i samma svep. Detta borde samarbetande grannar kunna utnyttja rejält.

Olika sorters mekanisering och ökat prefabrikat kan också pressa priser. Det är mycket lätt att måla brädor som ligger horisontellt i lagom arbetshöjd. I synnerhet om man står I ett perfekt tempererat rum utan fukt. Det är mycket jobbigare att måla samma brädor när de sitter monterade ute i regn och rusk på sex meters höjd. På sådana enkla insikter baseras hela typhusbranschen.

Många klassiska försök har gjorts att i stor skala översätta storbyggarnas industrialisering till självbyggarnas värld. Bland de klokaste försöken erinrar jag mig ?

1. Byggblock som är så små att man kan hantera dem manuellt eller med billiga entreprenadmaskiner.

2. Otraditionella billiga byggmaterial, typ hårdpressade halmbalar, som inte kräver storskaliga processer.

3. Förenklande metoder, som egenproduktion av byggblock på byggplatsen

4. Förenklande konstruktioner, som utvändig takisolering istället för traditonell. Eller utanpåliggande kablage bakom golvlist istället för inbyggt i vägg.

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Oscar

Tänkvärt avseende att bygga delar själv. Vist sparar det kostnader men man utsätter sig själv för risker i överlämnandet mot annan entreprenör om man inte ser till att noga kolla vad som avses vara gjort för att "vidtagande" entreprenörs pris skall kunna efterlevas. Samtidigt bör man noga avtala om vilka produkter och anslutningar som "vidtagande" entreprenör antagit sitt pris på. Samma sak vad beträffar att inhandla egna produkter. Du övertar samtidigt garantier, samordningsansvar och att den produkt som du inhandlat är komplett för installation. Ex. en blandare. Du tror dig handlat en komplett lösning men två övergångar och en täckbricka saknas. Detta blir direkt en ÄTA hos VVS:aren som måste komplettera inköpet alt. återkomma en annan dag då du inhandlat dessa. Här riskerar snabbt den eventuella besparingen att gå hädan.

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Att vara "snål" kan bli dubbelt så dyrt när man väl ska sälja huset.
    Bättre då är att lägga ner tid på att förhandla bra rabatter, göra verklighetskalkyler och läsa på mer exakt vad som behövs och vad som krävs.

14. E
    Anonym
    Skrivet av: hobbybyggare

Efter att ha haft flera olika typer av byggprojekt så är min egen slutsatts att det är så dyrt att bygga i Sverige för att, byggvarorna är så otroligt dyra tillsammans med att våra byggnormer är mycket mer krävande i Sverige än i många andra länder. Att våra byggnormer är så välutvecklade tror jag är för att vårt klimat ger stora påfrestningar på våra hus. Och att vi ända sedan husmorspraktikan har varit så himla praktiska av oss i Sverige att vi alltid strävar efter att göra allt så bra och praktiskt det bara går. Sådana är man faktiskt inte i alltid övriga världen, t.ex. så har man ofta ingen hall/entré/kapprum för ytterkläder utan stövlar rakt in i kök eller vardagsrum med skorna på i rum med heltäckningsmattor. Man kostar inte på sig lika mycket isolering utan tar en högre värmekostnad om det råkar bli kalt. Det finns än idag ställen där man installerar separata kranad för varm och kallvatten. Har tvättmaskinen i köket osv... Det är av praktiska skäl inget som förekommer i Sverige och vi är ofta utan att tänka på det, beredda att betala lite extra för en praktisk och hållbar lösning. En stor skillnad är ju också att våra myndigheter kväver att man följer normerna vilket inte är så vanligt söder över.

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Eric

@hobbybyggare...
    Sant, det kostar, mycket, att vara bäst i klassen, bygga med enorna krav på allt och alla och gardera sig mot allt..
    Kunde man inte bygga lite mer klassificerat beroende på hur väl man följer byggkraven? För att inte tala om unika kommunala krav!