Byggahus.se

Bygga billigt badrum av förråd. Kostnad? Tips?

344 läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag ska bygga om garaget till en liten lägenhet för uthyrning.

Mellan garaget och huset finns ett förråd och ett pannrum. Det sitter alltså ihop såhär på rad:
    Garage - Förråd - Pannrum - Radhus

I Pannrummet finns vatten och avlopp.
    Förrådet ska jag bygga om till badrum.

Badrummet ska givetvis vara rent och fint, men absolut inget lyxigt. Så simpelt som möjligt.
    Vad kan det kosta att bygga om förråd till badrum?
    Kan jag göra något själv (är inte superhändig men kan fixa lite enklare grejer)?

Finns något annat som kan vara bra att tänka på för att få det billigare?
    Kakel eller plastmatta?
    Duschkabin?

2. B
    Medlem · Nivå 18
    Plastmatta är billigare, kanske inte så mycket jämfört med priset på billigt kakel och klinker men man slipper tätskiktsfolie med tillhörande arbete samt det kan vara enklare stomme.

Det finns ju de som gör allt själva när de bygger badrum men det är ju svårt att veta vad du vill göra själv. Om det är något som ska rivas är det ju enkelt. Ring några firmor och be dem komma och titta för att se vad de vill ha för att bygga ett badrum med plastmatta, och då kan du fråga om du kan göra något för att hålla nere priset.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Kanske slår in en öppen dörr, men har du kollat med kommunen om du behöver ansöka om bygglov för att bygga om garaget?

En annan fråga, som kanske kan störa planerna är om avloppet i garaget är anslutet till avloppet, och inte dagvatten?

4. J
    Medlem Nivå 1
    Jag ska söka bygglov, men flera grannar har gjort liknande saker med sina garage så det ska nog inte vara något problem.
    I pannrummet finns all typ av vattenledning för hela huset. Dagvatten och avlopp och allt.
    Badrummet ska ligga mellan pannrummet och garaget (i förrådet). Sen ska garaget ha ett litet kök så det måste dras vatten även dit.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Ja jag kan nog inte göra så mycket själv i badrummet. Men lite våtrumsmattor, duschkabin och annat så blir kanske förvandlingen av förrådet till badrum mindre krävande än kakel, klinker och en riktig dusch.

6. B
    Medlem · Nivå 18
    Våtrumsmattor är täta så man behöver inte ha duschkabin för att man har sådana på golv och väggar. Ett badrum behöver vara tätt oavsett om man har duschkabin eller duschar på golvet så det påverkar inte behovet av täta väggar.

7. H
    Medlem · Nivå 6
    Plastmatta på golv och våtrumsskiva på vägg borde väl vara enklast och billigast?

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Plastmatta på både golv och vägg är mest prisvärt och det finns väldigt snygga sådana numera.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Våtrumsmatta och måla väggar med våtrumsfärg är kanske ännu billigare än matta på väggen? Och målningen gör man utan problem själv.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka