Bygga bastu/relax mm på löpande

4k läst  35 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi ska bygga om i en del av källaren som är mer eller mindre oinredd med bastu, dusch, liten relaxhörna och tvättstuga.
    Den delen av huset är gammal så det är lite oklarheter map rördragning etc vilket gör att han inte vill lämna fast pris. Vi har fått ett uppskattat pris, men inte mer.
    Vi kan tänka oss att göra det på löpande, men jag funderar på hur man enklast har koll på att kostnaden inte sticker iväg för mycket. Hur hanterar man det bäst? Stämmer av muntligt varje dag och ber dem identifiera och meddela om oväntade "extraarbeten"/kostnader uppstår? Några tips nånstans?

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Lägg ut en tidrapport som de får fylla i varje dag. Vem som var där, när de kom och gick och vad de gjorde. Sedan är det de timmarna ni betalar för. Det bästa är ju om någon av er är på plats varje dag och skriver på tidrapporten, godkänner den.

Kom också överens i förväg om vilket prispåslag de ska ha på materialet.

jocke31 gillar
  3. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    Skulle aldrig släppa in en entreprenör utan Fastpris. Men då är jag hantverkare själv också.

Kan du inte få Fastpris på allt utom rören då? Det låter som en blåsning.

fripppe gillar
  4. H
    Medlem · Nivå 7
    Beklagligt.

Att du inte kan anlita någon hantverkare inkl. dig själv på löpande är beklämmande.
    Att ta ett arbete på löpande är de mest effektiva för en beställare ur alla synpunkter om man utformar alla förutsättningar väl innan arbetet startar.

Den ända som tjänar på fast pris är entreprenören, de är ju hela grejen med fast pris.

Redigerat 8 nov 14:39
  5. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 12
    Du lever i en drömvärld.

fripppe gillar
  6. J
    Medlem Nivå 10
    Jag jobbar ofta på löpande hos många av mina kunder. Speciellt hos dom som anlitat mig regelbundet. Ser bara fördelar med det. Mindre moment för mig och jag slipper räkna på jobb. Det blir garanterat billigare att ta in hantverkare på löpande om man har en hantverkare man kan lita på. När jag räknar på jobb så lägger man ofta på alldeles för mycket bara för att man vill vara säker på att man inte räknar fel.

Stäm av med hantverkarna regelbundet hur många timmar dom är uppe i så att du har du koll på läget.

Byggvargen och Soebbe gillar
  7. H
    Medlem · Nivå 7
    utveckla

Albinp3 gillar
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Håller med digpå alla punkter! Jag är en småskutt som nästan aldrig lämnar fast pris, både kunden o jag blir nöjda!

Byggvargen och hul gillar
  9. M
    Medlem · Nivå 10
    Åtminstone elektriker brukar ta betalt även för resor till och från. Även när man hämtar material, om man behöver det.
    Snickarna som jag arbetar ihop med tar också betalt de gånger de hämtar material på brädgården. Då brukar de dyka upp vid kl 8 istället för kl 7.
    Annars är det ett bra förslag att be hantverkarna redovisa timmar och vem som varit där löpande under arbetets gång.

10. M
    Medlem Nivå 2
    hej,jag jobbar men i frankrike(ar fransman) jag raknar pa jobb med fast pris om det ar enkelt att forrutsatta alla moment,da gar det bra ekonomisk for mig och ibland samre,men ibland om det skall riva nat (golv eller tak )sa vet jag inte riktigt vad jag hittar sarskilt i gamla stenhus och da maste jag rakna med extra arbete plus material,detta gor jobbet dyrare for kunden,och jag tjanar da ok eller bra med pengar,men ofta rader jag mina kunder att betala lopande sa att faktiska uttgifter och timmar blir betalda och 9 ganger av 10 blir kunden glad for jobbet blir billigare,den 10 kund ar bara nojd for arbete och forstar om det blev dyrare an vantat (max 5 till 8 procent dyrare).
    sa betala lopande ar ok tycker jag.

Soebbe gillar
  11. I
    Medlem Nivå 7
    Att gå på löpande är det billigaste alternativet för dig.
    Jag jobbar själv som snickare och har även själv byggt en bastu och en relax åt en kund.
    Jag förstår din oro med tanke på hur samtalsklimatet på byggahus kan vara.
    Det viktigaste för dig, är att hitta en firma som din magkänsla säger att du litar på till fullo och känner dig bekväm med.
    Det är helt omöjligt för en firma att veta hur gamla rör går, i vilket skick dom är i osv i en gammal kåk. Det är total vansinne att be om ett fast pris då firman måste ha höjd för precis allt som kan gå fel.
    Jag kan bara utgå från mig själv och hur vår firma arbetar. En seriös firma ljuger aldrig om timmar. Samt jobbar nära dig som kund och har en dialog.
    Be om en genomgång med firman du vill anlita om vad du önskar, vilket mål du har. bolla tankar och funderingar. Firmor som säger.äh du vet det dör fixar vi inga problem och sen viftar bort dina frågor, väljer du bort. Du ska känna solid tillit och kunskap redan från start.

men iaf, välj detta projekt på löpande timme. Det blir billigast. Det är den enda rekomendation jag kan ge. (smutskastning och andra historier gällande handtverkare kommer jag aldrig besvara eftersom det inte är den yrkesgruppen jag själv representerar.)

Har du konkreta frågor eller vill ha råd, skriv gärna igen i denna tråd.

12. E
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Den snickare jag hade för några år sedan fick jobba med diverse i två veckor. Han lämnade automatiskt specificerade dags-Tim-rapporter och lämnade faktura från byggahandeln +8%. Hans pris var avsevärt billigare än mitt privarpersonpris skall anmärkas.

13. E
    Medlem Nivå 1
    Ok tack för tipsen!
    Känner att jag kan lita på hantverkarna, de har gjort bra jobb åt andra bekanta.
    Vi har väl velat lite när det gäller hur vi vill ha vissa detaljer, det kan ju avgöra deras tvekan att ta fastpris.
    Men jag ska se till att de är tydliga med hur mycket de jobbar och påslag på material. Vi har ingen möjlighet att övervaka dem dagtid alls så msn får stämma av varje dag.

14. E
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Var lagom försiktig med övervakandet tycker jag. Tillit skall gå åt båda hållen. De fastpris jag tagit har varit med kompetenta hantverkare, och jag har i alla fall i 1 av 2 fall definitivt förlorat på det (badrum). I det andra fallet kanske jag gick jämnt upp (fönster).

15. E
    Medlem Nivå 1
    Absolut. Men viss koll får man ju ha ändå.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: