Byggahus.se
Nu är äntligen gjutningen klar av garage-plattan (tidigare carport). Taket hålls för närvarande upp av två balkar som takstolarna ligger på och två stolpar. Detta ska bort och ersättas av väggarna jag bygger som hamnar utanför vilket ni nog ser på bilden.
Nyligen gjuten garageplatta med temporära stolpar och takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se nuvarande bärande balkar/stolpar på det valmade taket.
Vy under ett vitmålat valmat tak med synliga balkar och stolpar som stöder konstruktionen.
Skapa konto

Jag har räknat med att bygga ytterväggarna med 145x45. Jag bör väl ha en stående regel som avväxling vid hammarbandet? Denna väggen kommer ju byggas på plats och inte resas, så jag måste börja med syllen och hammarbandet och därefter sätta reglarna väl?

En annan sak som oroar mig lite är vid garageporten som kommer blir 3m bred. Kommer det räcka med en vanligt reglad vägg tillsammans med stående avväxling vid hammarbandet? Eller bör jag ställa två stolpar och en limträbalk här? I och med att det är ett valmat tak så går ju takstolarna i båda riktningarna.

En annan fråga, bör syllen placeras vid kanten av plattan? Eller ska den placeras en bit in?

3D-modell av garage stomme med 45x145 reglar, dubbla stående reglar vid en öppning och avväxling.
Skapa konto

Kan detta fungera?
Detta är med 45x145 reglar, och en stående avväxling som är 45x145 runt hela garaget samt över garageport. Räcker det med en enkel 45x145 regel liggande över garageporten?
Satt dubbla stående 45x145 på var sida.
CC är 60 över hela garaget.

Jag har svårt att hitta information om stora öppningar med valmat tak. Garage är i vanliga fall byggda med vanligt tak och takstolar som bara vilar på två väggar, inte som i detta fall.
Det känns som att en stående 45x145 blir för klent iaf.
Vad tror ni om en stående 42x180 limträbalk + en vanlig 45x145 som hammarband. Då hamnar jag på ungefär samma mått som innan.

Vad bör jag bära upp denna limträbalk av? 2st limträstolpar? Vart bör jag placera dem och vilken tjocklek är rimlig?

Ursäkta jag postar igen. Någon som har en idé om hur detta bör göras? Alternativt var jag kan hitta information om detta?

Ska försöka få köpt allt virke i dagarna, och måste rita upp konstruktionen först.

Tack!

Vet inte om det förändrar något, men om jag tittar på takstolarna så är det endast en takstol som kommer hamna vid öppningen för garageporten. Syns närmst i bild här:
Inre takkonstruktion med takstolar och metallförstärkningar i ett underkonstruktionsstadium.
Skapa konto

Längst bort i bild är takstolen som sitter ihop med huskroppen och hamnar till vänster om garageporten på ritningen ovan.
Denna hamnar till höger om porten i hörnet:
Takstol nära garageportöppning i byggprojekt, sett inifrån konstruktionen.
Skapa konto

Vad tror ni om konstruktionen nedan?
Rödmarkerat på bilden är 2st 42x180 limträbalkar som är 4,5m långa och lastas av med hjälp av två stycken 90x90 limträpelare (markerade i grönt).
De lastas även av vid portöppningen på var sida (3m).

• Digital ritning av en byggnadskonstruktion med rödmarkerade limträbalkar och gröna limträpelare.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en byggnadskonstruktion med två rödmarkerade limträbalkar och två grönt markerade stödpelare.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en byggnadskonstruktion med två röda limträbalkar och två gröna pelare vid en portöppning.
    Skapa konto
Kan du inte använda dig av den balken du har där idag?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Tyvärr inte, väggen står längre ut än befintlig balk gör idag och tyvärr är den som sitter över "porten" lite för hög. Jag har också tänkt behålla befintliga balkar medan jag bygger ny vägg så jag kan ta bort dom utan att behöva stöttor.
Jag kikade på den långa "balken" som går på långsidan, denna består av 2st 45x220 reglar (inte ens limträ) som är ihopsatta och skarvade på sina ställen. Om detta har hållt för att bära 6st takstolar på långsidan så borde 2st 42x180 limträ bära en takstol över garageöppningen kan man tycka?

Cruzze Cruzze skrev:
Svenskt trä har en bra kalkylator för dimensionering av bjälkar etc [länk]
Jag har försökta använda den, men tyvärr finns endast öppning enplanshus som är närmst mitt användningsområde, dock finns inte valmat tak som taktyp?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Innertak med träbalkar, en röd pil pekar på en balk, begränsat utrymme markerat i svart.
Skapa konto

Markerat i svart är ungefär där nya väggen hamnar, röda pilen pekar på nuvarande balk, som kan vara högre för att den ligger på ett annat ställe på takstolen.
Som du ser där det är svartmarkerat har jag inte riktigt samma höjd att jobba med.

Slå bort regeln som är påsalad för att få takfoten i rätt höjd. Den har ingen annan funktion

Matti_75 Matti_75 skrev:
Slå bort regeln som är påsalad för att få takfoten i rätt höjd. Den har ingen annan funktion
Förstår det, finns en risk att den nya balken hamnar precis i skarven mellan takstolen.

Lutar ändå inte åt att återanvända balken, kräver att jag löser tillfälliga stöttor i så fall, lättare att låta allt sitta tills väggarna är klara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.