Bygga attefallshus - regler och priser

4k läst  16 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 6
    Vi går igenom vilka regler som gäller och vad det kostar att bygga attefallshus.

Du kan läsa artikeln här: Bygga attefallshus - regler och priser

2. S
    Medlem Nivå 7
    Det skulle vara skoj med en poll eller undersökning där det frågas efter hur många som valt att klassa sitt nybyggda attefallshus som komplementbostadshus (fullvärdig bostad, där BBR och EKS ska följas) respektive komplementbyggnad (gästhus bastu,uthus, etc) där man bygger lite som man vill.

3. A
    Gäst
    Tack för en välskriven artikel. Vi behöver mer sådan här välskrivna artiklar. Det gynnar branschen, byggarna samt hjälper köparna.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Ingen reklam i kommentarerna, tack.

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Surfarn, nu ligger en poll på startsidan.

6. I
    Medlem Nivå 3
    Borde gå att klassa ett attefallshus som fritidsbostad och således inte behöva tillgodose tillgänglighet och energikraven. Men det står det tyvärr inget om i artikeln.

7. G
    Gäst
    Atterfalls hus borde läggas ner det är visst bygglov fast dem säger att det inte är det...

8. P
    Medlem Nivå 1
    Som det står så kostar det om man vill ha vatten också, eftersom vissa kommuner då kräver vattenavgift på över 20 000 kr för Attefall. I Höganäs krävs detta, men tydligen inte i Helsingborg... och i Höganäs krävs också kontrollansvarig, även om man bara bygger för fritidsboende. Det blir många pengar i avgifter - vill Höganäs inte ha fler sommargäster?

9. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 12
    Tror mest att en del bygglovskontor trilskas så mycket det går för att dom inte gillar att det är bygglovsfritt med Attefallshus.

big mike och Piosan gillar
  10. G
    Gäst
    Med gjuten platta 25m2 kostade vårt Attefallhus 10.000:-/m2 inkl kostnaden kommunen tog för Bygganmälan 4.500:- !, skall inte klaga hörde Uppsala tog 18.000:- FÖR SAMMA SAK, en A4-sida ???

11. F
    Gäst
    Det står att man får bygga ut sitt hus men vad gäller för ett garage och carport? Är det samma regler som gäller?
    Får man även bygga ett Attefallshus trots att man har uppnått maximal bygg yta för fastigheten?

12. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 10
    "Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark, eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt. Det innebär också att det är tillåtet att uppföra ett komplementbostadshus på en tomt som redan har maximalt antal bostäder enligt detaljplanen. Byggnadsnämnden får inte neka startbesked på grund av att attefallshuset är planstridigt."

enligt Boverket :)

13. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 10
    Du uppger på bygganmälan hur du tänkt använda huset. Om du uppger fritidshus och sedan hyr ut det som permanentboende och de kommer på dig blir de nog inte så glada ;P.

14. M
    Medlem Nivå 1
    Får man gräva en "källare" på säg en meter för att få två våningar med full takhöjd?

15. M
    Gäst
    Hej.
    Jag hade tänkt bygga ett garage på 60-70 m2, men byggplanen där jag bor maximerar kvm ytan till max 40m2 för garage etc. Nu funderar jag på att bygga 40m2 och ett Attefallshus som jag sätter dikt mot mitt garage, det innebär att jag får upp ytan till 65m2.
    Vet någon vad som krävs när man sätter ihop garage med ett Attefallshus med syfte som förråd eller garage, alltså inte som bostad.
    Kan nämna att jag bor i en liten by med en naturtomt på 2500 m2, inget typ radhusområde eller liknande.
    Någon som vet vad som gäller, verkar sjukt att jag måste bygga 2 hur mot varandra för att få den yta jag eftersträvar.
    Mvh
    Mats

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: