3 549 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Bygga attefallshus - hur räknas arean?!
Hej hej!
Jag ska bygga ett attefallshus och har köpt ritningar. Enligt ritning är huset 5,8*4,3m, alltså 24,94 kvm. Det står inte specificerat i ritningarna om detta yttermått är bjälklagets yttermått, eller husväggens yttermått när man satt på klädseln (alltså bjälklagets mått + gles, samt två lager panel...
Vad räknas egentligen som byggarea? Är det bjälklagets mått, eller är det så att säga från ytterkant knutbräda till ytterkant knutbräda?
Vore hemskt tacksam för svar!
Ha det gott!
Jag ska bygga ett attefallshus och har köpt ritningar. Enligt ritning är huset 5,8*4,3m, alltså 24,94 kvm. Det står inte specificerat i ritningarna om detta yttermått är bjälklagets yttermått, eller husväggens yttermått när man satt på klädseln (alltså bjälklagets mått + gles, samt två lager panel...
Vad räknas egentligen som byggarea? Är det bjälklagets mått, eller är det så att säga från ytterkant knutbräda till ytterkant knutbräda?
Vore hemskt tacksam för svar!
Ha det gott!
Nu var det ett tag sen jag läste detta innan vi byggde, men har för mig att det är panelens yttermått som räknas.
Inte foder, knutbrädor och hängrännor, taksprång och liknande.
Enligt ovan blev mitt projekt 24,99 och godkändes av kommunen.
Inte foder, knutbrädor och hängrännor, taksprång och liknande.
Enligt ovan blev mitt projekt 24,99 och godkändes av kommunen.
Tack för snabbt svar!UGG skrev:
Okej, så om jag tolkar det rätt så är det alltså bjälklagsmått plus gles och panel (antar även lock, om det är panel med lock?)
Kanske bäst jag hör med kommunen...
Just det, det är klart.
Yes, jag hör av mig till kommunen.
Men tack för svar!
Yes, jag hör av mig till kommunen.
Men tack för svar!
Liknande trådar
-
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus - regler
Artikelkommentarer -
Bygganmälan attefallshus - märkligt svar?
Bygglov -
Attefallshus 30 kvm - nyckelfärdigt - låta hantverkare bygga eller köpa nyckelfärdigt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus - kombinerad verkstad / växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus