Bygga altantak, dimensionera rätt.

437 läst  7 svar

1. J
    Medlem Nivå 6
    Hej jag ska bygga ett tak över min lilla altan vid entren i sommar, och är lite fundersam till själva dimensioneringen av regelvirket. Altanen är 170cm djup och 350cm bred med 2st limträpelare 90x90 i kanterna. Den dimensioneringen jag är fundersam över är bärlinan mellan pelarna och bärlinan i huset. Jag tänkte att det skulle räcka med en 45x170 fäst i husets reglar och sen en 45x190/220 mellan pelarna och 45x145 cc60 som takbjälkar, tilläggas ska att jag bor i Piteå snözon 3.0.

Nästa fråga är hur jag på bästa sätt fäster bärlinan i mina limträ pelare, kan jag fästa med bultar så jag fäster den mot stolparna eller ska jag jacka ur i stolparna eller bör jag ställa bärlinan på stolparna?

Har gjort två stycken skisser på hur förutsättningarna är. Den övre bilden är från sidan den undre är uppifrån.

Tacksam för svar
    Mvh
    Jesper

Redigerat 10 apr 10:35
  2. J
    Medlem · Nivå 21
    Du bör använda en limträbalk som bärlina. 45x220 blir för klent för den längden i Piteå. Väljer du dimensionen 90x225 kan du lägga balken rakt ovanpå stolparna och förankra den med kraftiga bandjärn + genomgående bultar. 45x145 c/c 600 mm fungerar bra som takbjälkar. Likaså 45x170 som inre bärlina om den får tillräckligt många fästpunkter.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Okej, ja en sådan limträbalk låter ju som en bra ide, menar du att jag ska använda ett sådant här för att fästa?

1006147o.jpg

Ska jag dra det från stolpen över balken och ner på stolpen igen?
    Man kan inte använda hålplatttor av kraftigare sort?

Är det okej att använda balkskor för att fästa takreglarna i bärlinorna eller bör dom ligga på bärlinorna?

mvh
    Jesper

4. J
    Medlem · Nivå 21
    Köp plattstål och borra hål och fäst på sidorna av balk o stolpe. Balkskor är inte så vackra om de syns. Går att göra i plattstål också.

5. optimum
    Medlem Nivå 8
    Använd konstruktionsskruv så sitter det bra.

6. J
    Medlem Nivå 6
    Tack för alla tips då har jag lite mer att gå på.

/Jeppe

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Tänk på att ET-T skruven bara spänner in brädorna någon mm. Allt måste alltså sitta stumt innan du drar i skruven, då nyper det fast riktigt bra. Det går inte att tvinga in en bräda som med en vanligt skruv med slät hals.

8. optimum
    Medlem Nivå 8
    Stämmer nästan. Delarna bör vara i god kontakt så drar skruven ihop dem..

Se gärna denna filmens första del där Halle bygger uterum med konstruktionsskruv och har två delar lite väl långt isär så förstår man hur man inte ska göra och hur man bör göra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: