Bygga altanräcke

1k läst  12 svar

Nästa tråd i Artikelkommentarer
  1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Först är det beslutet om vilken typ av räcke som passar ditt hus och din altan. Nästa steg är att tillverka själv eller köpa färdigt och montera. Därefter är altandrömmen äntligen i hamn.

Du kan läsa artikeln här: Bygga altanräcke

2. P
    Medlem · Nivå 10
    Saknar räcken med vindduk i genomgången av modeller. Så här ser det ut som jag byggde på den nya altanen.

IMG_20171009_073953.jpg

3. M
    Anonym
    Väldigt många räcken idag är direkt livsfarliga ur en barnsäkerhetssynpunkt. Dels vad gäller storlek på öppningar och dels vad gäller att det inte ska gå att klättra på dem upp till 80cm. Är i princip bara släta räcken (typ glasräcken) och stående spjälor som är ok. Liggande spjälor och kryss är för staket och inte för räcken.

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Stående spjälor klarar de också av att klättra på, de kilar in skorna mellan spjälorna så de måste vara täta eller glesa. De vanligaste avstånden ger inget skydd...

5. J
    Medlem Nivå 5
    Enligt BBR så får öppningsmåttet vara max 100mm i vertikala öppningar.

6. P
    Medlem · Nivå 10
    Då bör man hålla sig på 10 cm mellan spjälorna, Det går att klättra för ett barn om det är exempelvis 5-7 cm. Jag har sett det.

En annan sak att tänka på är att ha låg friktion på staketet om man vill undvika att barn klättrar. Jag vet barn som tar sig upp för lodräta ytor om de bara får ett grepp med händerna (exempelvis räcket). Sedan ramlar ju inte barn ned bara för att de tar sig upp på räcket.

7. J
    Medlem Nivå 5
    Det är riktigt men finns inget krav på det. Det går att ta sig upp på dom flesta räcken om man verkligen vill men dom regler som finns tar bort sådant som medger klättringsbarhet.
    Kan nämna att jag arbetar på ett företag som tillverkar balkongräcken och har koll på regelverket.

Finns för övrigt flera säkerhetsfel i artikeln, t.ex är härdat glas inte tillåtet om fallhöjden är över 2m eftersom ett härdat glas som går sönder faller ihop i miljarder småbitar och lämnar räcket helt öppet för fall.
    Måste vara ett laminerat glas som då håller ihop även om glaset går sönder.

8. P
    Medlem · Nivå 10
    Då kanske du har koll på vad som gäller för armerade nät som jag använder mig av. Har skurit en testbit och det går inte sönder mer bara för att det får ett hål. Det borde vara OK även över 2m?

9. J
    Medlem Nivå 5
    Det finns regler kring hur mycket delarna i räcket får ha i utböjning om man trycket mot det så kallad linjelast och som mäts från det håll på räcket som man vistas. Detta får inte överstiga 0,5 kN/m.

Finns också regler om hur räcket ska stå emot "tung stöt" (simulering av att någon ramlar in eller blir knuffad i i räcket t.ex.). Så kallad dynamisk påverkan av en människa.

Hål i beklädnad (t.ex nät, perforerad plåt etc. inte vara större än 30mm. Ju fler hål desto vekare beklädnad och då uppfylls kanske inte kraven ovan.

Sen är det inte bara materialet som sådant som ska uppfylla kraven utan även dom infästningar som man fäster materialet med. Hela konstruktionen som sådan ska uppfylla kraven.

Kan fylla på med att öppningsmåttet i nederkant mellan golv och räcke inte får överstiga 50mm för att undvika att flaskor etc ska kunna rulla ner och träffa någon som vistas under och mellanrum mellan handledare och beklädnad få inte vara mellan 110-230mm då det finns risk att barns huvud kan fastna däremellan.

Ja, det finns en hel del regler kring detta.
    Observera att kraven på det jag nämner endast finns om fallhöjden är mer än 2m.

10. P
    Medlem · Nivå 10
    Och alla gäller inte i hemmet utan en del av kraven gäller bara offentliga miljöer kan jag tänka mig...
    ...jag läste på en hel del om reglerna för ens eget hem innan jag byggde och där saknades regeln om 5cm undertill (om jag kommer ihåg rätt).

11. J
    Medlem Nivå 5
    Dom här kraven gäller oavsett var dom är. Finns några tillkommande krav på arenor, badhus etc där det är mycket folk som kan vistas.

Från BBR kapitel 8

Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig till följd av att de klättrar eller kryper

lite längre ner:

Fritt mått mellan balkongräckes underkant och balkonggolv, eller mellan ett trappräckes underkant och trappstegens stegnos, bör vara högst 50 mm.

Enligt expertis så är bör likställt med ska i dessa texter.

12. P
    Medlem · Nivå 10
    OK, då får jag nog sätta dit en list också. Jag ligger nog på ca 55-60 mm. Jag har designat höjden så att innebandybollar inte skall kunna rulla ut och de är 72 mm i diameter och de fastnar inte ens under mitt räcke utan studsar alltid ut. Eller så bryr jag mig inte om det då det är säkrat mot både bollar och flaskor ändå...

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 5
    (y)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: