Hej!

Jag tänker bygga ett altanräcke till våran altan och funderar på att bygga så att räcket har klädselbrädor och lock liknande det vi har på huset. Med andra ord blir det helt tätt och inte något mellanrum. Vet bara inte om det blir snyggt eller om det kan bli för mycket av samma stil? :|

Jag vill ha det lite insynsskyddat eftersom vi bor vid en mindre trafikerad väg.

Huset går i gammal stil och har halvmånformade lock. Fördelen med att sätta sådant här räcke är att det inte blir någon insyn. Nackdelen att det kanske känns instängt.

Har inte hittat något staket som det jag beskriver.

Är det någon som har byggt på detta sätt eller har någon bild på hur det skulle se ut så vore jag jätteglad.

VERKAR SOM ATT BILDEN BLIR UPP OCH NER, MEN BARA ATT TRYCKA PÅ DEN.

Mvh
Susanna

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nackdelen med en helt tätt räcke/staket är att det kommer att bli väldigt mycket virvlar bakom vid vind. Det bör finnas öppningar för att jämna ut lufttrycket.

Ett vanligt plank med 2 cm springor ser ingen igenom och dessutom sipprar vinden mellan utan drag.

Tack för svar! Det har ni nog rätt i. Får nog tänka om lite och skippa locken :-)

Vårt altanräcke är helt täckande, vilket gör att hela vitsen med en altan försvinner (ur min synpunkt) plus att det blir virvlar som drar in löv, snö osv till alla små skrymslen. På vårt hus ser altanen dessutom ut som en tung, klumpig låda och förstör hela intrycket.

DIY, du kanske har den åsikten men alla experter avråder bestämt från täta räcken eftersom fysikens lagar säger att vinden går ned efter ett hinder. Därför drar det bakom ett tätt räcke. Naturligtvis har förhärskande vindriktning betydelse. Vi talar här om 1,6-1,8 m högt räcke/plank.

Har rensat lite i tråden, håll er till ämnet.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.