personstarthumb-up

Bygga altan? Här är en byggbeskrivning!

322k läst  79 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Det stämmer att det är i dessa längder som man sågar, men det är sällan att alla längder finns hemma i brädgårdarna.
    Så kolla upp detta innan du låser dig vid en längd.
    Därimot är det inte så vanligt att man lägger trallen på tvären om man gör altanen 4,5x8,5 M. Men det går ju det med.

He He, gör sen inte samma miss som jag!
    Reglade cc 60 hela vägen, jag tänkte inte på att man inte fäster första trallen på mitten av första regeln, så jag fick såga bort typ 57 cm på rätt många trallbrädor helt i onödan.

Men, som min chef sa till mig "alla gör fel och misstag, det gäller bara att göra dom som inte kostar så mycket"!!!

2. N
    Medlem Nivå 2
    Därimot är det inte så vanligt att man lägger trallen på tvären om man gör altanen 4,5x8,5 M. Men det går ju det med.

Varför gör man inte det???

Reglade cc 60 hela vägen, jag tänkte inte på att man inte fäster första trallen på mitten av första regeln, så jag fick såga bort typ 57 cm på rätt många trallbrädor helt i onödan.

Hur menar du???

Är lite fredagstrött kanske så förklara gärna närmare....
    Tack på förhand.

/NiJa

3. B
    Medlem Nivå 3
    Jadu, varför inte?
    Vet faktiskt inte, och jag har sett någon altan här på forumet som inte har trallen längs med huset.

Kan inte förklara varför 99 % av alla altaner är byggda med trallen längs huset , men jag tror att det finns många små orsaker förutom tradition som gör det :

Det är lättare att mäta in understa bärlinorna när dom går parralelt med bygnaden altanen skall ansluta till.
    Särskilt när man som jag skruvar en bärlina i husgrunden. Det går även på andra hållet, men i mitt huvud skulle det kännas lite bakvänt.

Om man börjar skruva trallen längst ut från huset och bygger innåt, är det lätt att kontrollera så att man inte börja komma snett, trallen är ju tyvärr inte spikrak och lika bred hela tiden, så det skadar inte att kolla avståndet till huset då och då, och kanske justera lite då det behövs.
    Detta går ju även om man skruvar trallen på andra hållet, men det blir lite krångligare att hålla vinkeln mot huset.

Oftast läggs trallen löpande, och då blir det oftast mindre arbete med sågand och spill.

Rent estetiskt tror jag att det skulle se konstigt ut om min altan hadde trallen på andra hållet, men det är bara vad jag tror.

Kanske någon annan har en bättre förklaring till varför?

Det som var min miss var att om man tex, ska göra en altan som är 3 meter bred, med trall som är 3 meter lång, ska man inte reglar alla 6 reglarna med cc 60 cm. För då räcker inte 3 meters trallen, eftersom avståndet mellan dom yttersta reglarna blir ca 3.0225 meter. Bredden på en halv 45 mm regel ska dras bort på avståndet mellan dom första reglarna.

Hoppas ni begriper mina virriga tankar.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har tänkt bygga en altan som är ca 12x4m. Så efter lite funderingar har jag tänkt kapa av ytterhörnen (2st). Hur får jag till det så att det ser bra ut?

5. peegee4
    Medlem Nivå 6

Inga problem - jag återkommer

Tjena Joukko!

Jag är på språng och ber därför att få återkomma. Har ett par idéer som jag vill dela med mig av. Återkommer nog imorgon om ingen annan innan dess gett dig svar/tips.

Vi hörs :)

6. J
    Medlem Nivå 9
    Är du på språng ännu? :D

7. peegee4
    Medlem Nivå 6

En liten skiss

Hej igen!

Ja du, det är mycket nu - speciellt när man som jag fick hela ansvaret för lillgrabben idag när mamma går på loppis :surprised:

Men, en liten vink om hur jag tänkte.

För det första gillar jag en eller två rambrädor runt altanen för att undvika att behöva se ändträt på trallen. Då behöver man lägga parallella golvreglar runt om för att bära upp ramen.

När det gäller de avsågade hörnena så skulle jag, i likhet med vad jag gjort på min egen altan, bygga en ram av golvreglar där jag sedan "sänkte ned" respektive golvregel, c/c 60 cm. I sådant fall behöver du bara kapa till ramen (de tre regellängderna som möts i resp. hörn) i lämplig vinkel för att åstadkomma de sneda/kapade hörnena. Känner du - beroende på överhäng etc - att hörnena skulle bli för svajiga så är det "bara" att sätta en plint i respektive hörn (om du skall ha plintar i ytterkant vill säga).

Tankegången är densamma som jag använt vid min lilla altantrappa (klicka på den lilla bilden).

Om du vill så kan vi tillsammans kolla på överhäng etc. för att se hur det hela skall konstrueras/dimensioneras. Tanka gärna hem bjälklagstabellen för att bestämma dim./avstånd etc.

Nu skall jag iväg med lillen för att träffa mamma ;)

Ha en fin helg! Vi hörs . . . ?

Peter

8. patrik659
    Medlem Nivå 5
    Peegee4
    Du verkar hakoll!man kanske får kkonsultera dig när det är dax för altan och trappbygge??!

9. peegee4
    Medlem Nivå 6

Kompletterat med principskisser över bjälklag

Har fått en del mail där man undrat över hur altanen ser ut på papperet så att säga. Snodde ihop en enkel skiss i SketchUp för att visa hur jag gjorde med mitt överhäng på 600 mm runt altanen.

Skissen i två vyer finner du här: Altankisser

Peter :)

10. J
    Medlem Nivå 9
    Om man ska göra egna stolpar av 2st 45x95 tryckt virke, ska man skruva eller spika ihop dem? Skruva verkar ju bäst men vilka skruvar ska jag använda mig av då? Jag har en hel del trallskruv liggandes, billiga saker från Byggmax.

Jocke

11. peegee4
    Medlem Nivå 6

Jag limmade, skruvade och spikade ;)

När jag byggde farstukvisten, använde jag PU-lim för att limma ihop stolpdelarna. Skruvade också med trallskruv (långa) och spikade dessutom med genomgående spik, som böjdes på andra sidan. Jag behövde inte bry mig om utseendet eftersom jag sedan klädde stolparna med brädor.

Om du inte skall klä stolparna skulle jag föreslå PU-lim kombinerat med ett antal snabbtvingar per stolpe för att hålla ihop det hela under härdningen. Använder du skruv, välj då längd som går en bra bit in i den motsatta halvan (80 långa?).

Kolla bildserien med början HÄR.
    Länken i klartext: http://www.petersprojekt.se/farstu/pics/farstu_15.html

Peter

Redigerat 6 maj 2008 13:49
  12. J
    Medlem Nivå 9
    Hur ska jag göra här när jag lägger sista biten av trallen? Ska jag skruva ihop lite bitar så jag får som ett lock som man kan lyfta bort när det behövs?

Jocke

13. N
    Medlem Nivå 1

Vad tror ni ?

Om ni kikar på den här bilden, så undrar jag om man kan bygga en altan på detta sätt ?
    Ja den är halvdåligt ritad, men jag tror ni förstår.
    Får nog plats med 45x145 reglar
    Blir bärigheten bra ?
    Jag har ju inga bärlinor då altanen närmast ligger på backen.

Funkar detta ?

Kom jätte gärna med alternativ annars vad ni anser att jag bör göra, jag som är en amatör !! :D

Mvh Niklas

14. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    jag är åxå nyfiken på hörn lösningen

15. peegee4
    Medlem Nivå 6

Samma tankegång som för min trappa . . .

Hejsan Nimajneb!

Har du sett mitt svar till Joukko? Där nämnde jag att upplägget i princip kan vara det samma som vid tillverkningen av min "snedkapade" trappa.

Här har jag saxat ur det väsentliga:

Här är svaret i sin helhet: http://www.byggahus.se/forum/589872-post67.html

Om du känner att svaret inte är tillräckligt, är det bara att höra av dig igen.

Peter :p

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: