Jag har en idé för att kunna spara pengar för att värma upp mitt uterum som jag vill testa på er.
Jag har ett relativt välisolerat uterum (som jag håller frostfritt) som jag nu vill minska uppvärmningskostnaderna för, då jag planerar för timdebitering. Efter lite spånande så har jag kommit fram till att en eluppvärmd ackumulatortank nog är en smart lösning. Är det någon som gjort något liknande tidigare?
Min tanke är att jag fyller en vattendunky/tank med vatten och stoppar in en doppvärmare i denna (billigast är nog en doppvärmare från en vattenkokare). Av säkerhetsskäl vill jag att dunken skall förvaras i ytterligare ett kärl, så jag tänker mig att fylla utrymmet mellan dem med fogskum.
Sedan använder jag en liten fläkt för att blåsa luft på dunken, luften går sedan ut i uterummet.
På detta sätt så bör jag kunna ladda dunken med billig el på natten och värma rummet under dagen (dunkens storlek avgör hur länge).
Den huvudsakliga värmeförlusten i rummet är glasrutorna, så det är den energin som skall ersättas. Jag har tidigare haft ett oljelement som går på 500W och som värmer upp rummet när det är som kallast genom att köra runt 50% av tiden.
Men tanke på att vatten innehåller närmare 400x så mycket energi som luft och att rummet är på ca 50m3 så skulle runt 125 liter kunna hålla samma energimängd som luften i rummet.
En doppvärmare på 1,2 kW bör kunna värma 125 liter vatten med ca 8 grader/timme, 6h ger då 48 grader med en förbrukning av 7,2kWh totalt. Min nuvarande uppvärmning drar ungefär 12kWh per dygn när det är som kallast, så det känns inte som ett omöjligt projekt att göra detta och det bör spara en del pengar. om elen kostar några öre på natten och många kronor på dagen...
Detta är för tillfället ett tankeexperiment, men har någon av er gjort något liknande redan?