1 210 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
På konsumentens sida
· 3 294 inlägg
Lär dig av byggbranschens misstag. Att lägga på 3 månader i byggtid, eller kanske till och med ett halvår i, hjälper till att sänka byggkostnaderna. Mer tid för detaljplanering och upphandling är nyckeln till låga kostnader.
Du kan läsa artikeln här: Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Du kan läsa artikeln här: Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Redigerat av moderator:
Det stämmer inte helt och hållet och baseras egentligen enbart på om du bygger själv vilket sannolikt är betydligt mer ovanligt än att anlita en byggfirma som totalentreprenör. Lägg istället pengar på eller om du själv besitter kunskapen att formulera ett bra och i detalj genomtänkt förfrågningsunderlag som tydligt visar kraven och utformningen på byggtekniska delarna, materialval på så
detaljerad nivå som det går, installationer för el,vs och vent och dess funktioner (uppvärmningsmetod, ventilationssystem, ev styrningar, belysning, larm osv) och gärna ner ända på fabrikats och modellnivå. Ta sedan in anbud, var noga med referenser och om du inte själv besitter kompetensen så köp även tjänsten att skriva ett bra och tydligt entreprenadkontrakt. ALLA överenskommelser i skrift samt anlita en egen kvalitetsansvarig person som mer eller mindre dagligen bevakar framdriften av utförandet. Där har ni nyckeln till ett lyckat bygge!
detaljerad nivå som det går, installationer för el,vs och vent och dess funktioner (uppvärmningsmetod, ventilationssystem, ev styrningar, belysning, larm osv) och gärna ner ända på fabrikats och modellnivå. Ta sedan in anbud, var noga med referenser och om du inte själv besitter kompetensen så köp även tjänsten att skriva ett bra och tydligt entreprenadkontrakt. ALLA överenskommelser i skrift samt anlita en egen kvalitetsansvarig person som mer eller mindre dagligen bevakar framdriften av utförandet. Där har ni nyckeln till ett lyckat bygge!
Ligger mycket i detta. Egen erfarenhet (renovering av flera hus med stort reparationsbehov):
Hade ett eget bygge som blev jättedyrt. Mycket beroende på tidspress. Delvis orsakad av yttre faktorer (dåtida byggnadskreditivräntan oj oj oj) men delvis självförvållad. Tog lärdom.
Det hann bli ett par renoveringar med kostnaderna under kontroll. Mycket eget arbete och noga inköp.
Senaste bygget väntade vi ut en bra hantverkare och hans kompis. De hade ett års kö! Vi fick tid att förbereda noga och upphandlade mycket av materialet och produkterna. Bra resultat och ekonomin helt OK.
Hade ett eget bygge som blev jättedyrt. Mycket beroende på tidspress. Delvis orsakad av yttre faktorer (dåtida byggnadskreditivräntan oj oj oj) men delvis självförvållad. Tog lärdom.
Det hann bli ett par renoveringar med kostnaderna under kontroll. Mycket eget arbete och noga inköp.
Senaste bygget väntade vi ut en bra hantverkare och hans kompis. De hade ett års kö! Vi fick tid att förbereda noga och upphandlade mycket av materialet och produkterna. Bra resultat och ekonomin helt OK.
Ja inte sällan så görs ju åtgärder på tokig årstid och man står där med byggfläktar och Elpatroner försöker vädra ut byggfukt när det är som kallast och fick helst 30 cm snö på insidan innan man fick det tätt och sen med lite byggplast över fönsterhålen så går byggfläktarna på max och försöker få upp värmen och få ut fukten. inte sällan med 5 siffriga belopp på elräkningen per månad. frågar man får man nåt syrligt svar av nån 30 årig snickare att det är skitpengar i sammanhanget... javisst men en aning bättre planering hade kunnat gett ett helt annat resultat..
Man envisas oftast från byggfirman att beställa precis allt från ett enda företag som man har samarbete med som inte sällan är för dyra på precis allt och en offertförrfrågan tlll några konkurenter ger ofta mycket lägre pris och dom levererar också ut till adressen den dagen man vill ha leveransen.
Sen det här med att snart har snickaren bara en byggsåg och en skruvdragare och hammare resten skall dom hyra hos lokala hyrföretaget som ofta är svindyra och sen har snickaren påslag på knippe procent på dessa kostnader.. kräv att maskiner som används på varje bygge 12 mån om året ska fan inte hyras på kundens kostnad utan verktyg ska snickaren fan äga och ingå i timpenning
Sen det här med förbrukningsmaterial som slinker med på kundens faktura hos den lokala bygghandeln tumstockar, byggpennor handskar.knivar osv visst vissa lag funkar det kanon och det är inget att säga om andra lag förbrukar 3-5 par handskar om dagen per person hela byggtiden och pennor och tumstockar ,moraknivar och handskar ligger överallt och skräpar. tråkigt att lägga 5 siffriga belopp på att vissa slapptaskar inte kan stoppa handskarna i fickan utan tar ett nytt par och att efter 8 år som snickare inte klara av att fälla ihop en tumstock på rätt ledd..😆 ja menar en viss förbrukning av sånt här är ju normalt men det finns också folk där det går helt överstyr och jag vet exempel där ett lag hade förbrukningskostnader på 800 000 om året när ett av dom andra lagen hade ca 20 000. Finns orsak att vissa kommuner och landsting börjat få upp ögonen för sånt här och kräver bort det från fakturorna
Det finns mycket attityder som behöver förändras i byggbranschen och man behöver ett större fokus på att använda materialet rätt och slösa och slarva bort mindre av kundens pengar i slutänden
Man envisas oftast från byggfirman att beställa precis allt från ett enda företag som man har samarbete med som inte sällan är för dyra på precis allt och en offertförrfrågan tlll några konkurenter ger ofta mycket lägre pris och dom levererar också ut till adressen den dagen man vill ha leveransen.
Sen det här med att snart har snickaren bara en byggsåg och en skruvdragare och hammare resten skall dom hyra hos lokala hyrföretaget som ofta är svindyra och sen har snickaren påslag på knippe procent på dessa kostnader.. kräv att maskiner som används på varje bygge 12 mån om året ska fan inte hyras på kundens kostnad utan verktyg ska snickaren fan äga och ingå i timpenning
Sen det här med förbrukningsmaterial som slinker med på kundens faktura hos den lokala bygghandeln tumstockar, byggpennor handskar.knivar osv visst vissa lag funkar det kanon och det är inget att säga om andra lag förbrukar 3-5 par handskar om dagen per person hela byggtiden och pennor och tumstockar ,moraknivar och handskar ligger överallt och skräpar. tråkigt att lägga 5 siffriga belopp på att vissa slapptaskar inte kan stoppa handskarna i fickan utan tar ett nytt par och att efter 8 år som snickare inte klara av att fälla ihop en tumstock på rätt ledd..😆 ja menar en viss förbrukning av sånt här är ju normalt men det finns också folk där det går helt överstyr och jag vet exempel där ett lag hade förbrukningskostnader på 800 000 om året när ett av dom andra lagen hade ca 20 000. Finns orsak att vissa kommuner och landsting börjat få upp ögonen för sånt här och kräver bort det från fakturorna
Det finns mycket attityder som behöver förändras i byggbranschen och man behöver ett större fokus på att använda materialet rätt och slösa och slarva bort mindre av kundens pengar i slutänden
De problem du uppger finns bara om du anlitar någon på löpande, vilket jag verkligen hoppas att ingen gör när det gäller att bygga ett hus. Du kan utan problem idag även i förfrågan på en totalentreprenad ange att totalentreprenören står för byggströmmen. Då lovar jag dig att ”slöseriet” med de kostnaderna halveras då de själva står för dem och tvingas ta ansvar för att planera utförandet av byggnationen.P polaris78 skrev:Ja inte sällan så görs ju åtgärder på tokig årstid och man står där med byggfläktar och Elpatroner försöker vädra ut byggfukt när det är som kallast och fick helst 30 cm snö på insidan innan man fick det tätt och sen med lite byggplast över fönsterhålen så går byggfläktarna på max och försöker få upp värmen och få ut fukten. inte sällan med 5 siffriga belopp på elräkningen per månad. frågar man får man nåt syrligt svar av nån 30 årig snickare att det är skitpengar i sammanhanget... javisst men en aning bättre planering hade kunnat gett ett helt annat resultat..
När jag flyttade till hus första gången kunde jag i princip inget om att bygga.
När första större renoveringen skulle göras att byta alla fönster och ytterdörrar så sved det i tarmen att behöva betala nästan 180'.
Sen dess såg jag till att utbilda mig mycket genom Youtube, Google och detta forum bla och här nu i stort renoverat hela huset själv.
Det enda jag tagit hjälp med är VVS arbeten, som jag egentligen skulle kunnat göra själv men kändes som så "mycket delar" att tidsvinsten med att anlita kändes det värt det.
Och Sen har jag fått hjälp med flytspackling av badrum.
Där har man sparat pengar
Tid har det gått åt ja men man har ju tyckt det varit roligt också
När första större renoveringen skulle göras att byta alla fönster och ytterdörrar så sved det i tarmen att behöva betala nästan 180'.
Sen dess såg jag till att utbilda mig mycket genom Youtube, Google och detta forum bla och här nu i stort renoverat hela huset själv.
Det enda jag tagit hjälp med är VVS arbeten, som jag egentligen skulle kunnat göra själv men kändes som så "mycket delar" att tidsvinsten med att anlita kändes det värt det.
Och Sen har jag fått hjälp med flytspackling av badrum.
Där har man sparat pengar
Tid har det gått åt ja men man har ju tyckt det varit roligt också
Mycket bra poänger.P polaris78 skrev:Ja inte sällan så görs ju åtgärder på tokig årstid och man står där med byggfläktar och Elpatroner försöker vädra ut byggfukt när det är som kallast och fick helst 30 cm snö på insidan innan man fick det tätt och sen med lite byggplast över fönsterhålen så går byggfläktarna på max och försöker få upp värmen och få ut fukten. inte sällan med 5 siffriga belopp på elräkningen per månad. frågar man får man nåt syrligt svar av nån 30 årig snickare att det är skitpengar i sammanhanget... javisst men en aning bättre planering hade kunnat gett ett helt annat resultat..
(.....)
(....)
De här två kombinerat med den fanatiska jakten på billig inkompetent arbetskraft som sedan gör byggfel på byggfel eller åtminstone inte vet vad de skall göra och måste handledas i allt är de tre stora orsakerna som jag har sett till att byggena blir för dyra.
Produktivitet är inte så lätt att förstå eftersom det mäts ekonomiskt (värde) inte rent effektivitetmässigt. Det är värdeökningen per resurs (tid/annan input) som avses. Typ vinstens ökning...
Att effektiviteten hos bygg inte ökar som andra är inte konstigt eftersom de lätteffektiviserade delarna av "produkten" hus är utspjälkad i byggvarorna. Kvar hos bygg är det som tar tid, kräver folk och är svårförutsägbart.
Finns andra branscher som hela tiden verkar bli dyrare för att de inte kan effektiviseras som industri och service tex vård, skola och omsorg. Produktiviteten är relativ andra sektorer.
Att effektiviteten hos bygg inte ökar som andra är inte konstigt eftersom de lätteffektiviserade delarna av "produkten" hus är utspjälkad i byggvarorna. Kvar hos bygg är det som tar tid, kräver folk och är svårförutsägbart.
Finns andra branscher som hela tiden verkar bli dyrare för att de inte kan effektiviseras som industri och service tex vård, skola och omsorg. Produktiviteten är relativ andra sektorer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kan jag ersätta min ELKO GLE315 dimmer med?
Belysning -
Lämplig ersättare till dimmer SBD315RC
El -
Kommer att köpa S735 som ersätter Nibe 310P
Värme allmänt -
Ersätta tryckknappsdimmer (Vadsbo RHW-500 E/M med en smart puck, vilken?
Villalarm & Hemautomation -
5 sätt att få mer plats i huset
Bloggkommentarer