Hej,

Ni med Bosch Compress 7800i, är ni nöjda med valet eller inte?

Jag är inne på min första vinter med bergvärme + luftåtervinningsaggregat.

Nackdel: Det som jag upplever som negativt är att pumpen låter mer än jag förväntade mig.

Fördel: Elförbrukningen ligger på 50% av vad jag hade med FLVP. Pumpen klarar sig endast med kompressorn även vid minus 20 grader. Eltilskottet är nästan aldrig igång (ska det vara så eller är något skumt mes inställningarna i min? tillskottet är inte blockerat i inställningarna, jag har kollat). Samtidigt sjunker temperaturen inomhus från 21-22 vid -5 grader till 18-19 när det är riktigt kallt ute, man kan knappt säga att kompressorn klarar av att värma upp huset.

Jag vill gärna höra hur det går för er.

Tråkigt att den är lite högljudd och det är svårt att göra något åt så här i efterhand. Jag fick aldrig någon offert på Bosch när jag skulle välja bergvärme. Men jag var i kontakt med en installatör mm.

Det viktiga nu är att du får till rätt värmekurva och förskjutning för att få rätt temp inne. Får du kallt inne när det är kallt ute behöver du öka kurvlutningen.
Sen är det bara att låta den jobba på.

Jag valde Nibe S1255 6kW. Den driftsattes i slutet av maj 2023 men hade egentligen en beräknad leverans till höst/vintern 2023. Tror att den kom redan i mars 2023 till min installatör och jag beställde i december 2022.
Första reaktionen var att "går den verkligen"? Jag var uppe ett par nätter i rad för att lyssna när kompressorn startade och höra den under drift. Jag var orolig att den skulle låta som våran gamla frånluftsvärmepump.... Som ändå var rätt tyst efter åtgärder.
Nu kan jag höra kompressorn om jag skärper mig men jag får vackert öppna högskåpet bredvid värmepumpen och lyssna in bakom.
Jag började med optimeringen av varmvattnet under sommaren och under senhösten med värmen. Måste erkänna att det blev bättre än jag trodde det skulle bli. Appen myUplink har varit ett stort hjälpmedel men allt går inte att ställa in där utan vissa parametrar måste ändras på själva pumpen. Men all tempstyrning justeras enkelt i appen.
Får man bara till inställningarna rätt spelar märket på värmepump mindre roll. Jag började lågt på alla temperaturer och drifttider. Nu har jag lärt mig vad som behövs. Det är bara på helger som vi behöver lite mer varmvatten.

• Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.