Hej!

Har en ca. 20 år gammal bergvärmepump, Thermia villa classic.

Varmvattnet slutade i förrgår, fick larm LM (”larm utlöst av kompressorns eller köldbärarpumpens motorskydd”).

Läste att man inte ska ha termostaterna nedskruvade, har skruvat på dom flesta och några helt av så jag satte alla på max, och luftade två radiatorer som bubblade.

Stängde av allt och satte på igen.

Fick nu ett annat larm, ”LP kalla sidan” (”larm utlöst av lågtryckspressostaten”).

I felsökning står det ”lågtrycksvakt LP som förhindrar att kompressorn arbetar med för lågt förångningstryck”.

Behållaren med vätska är halvfull (tror det är köldbärarvätskan?).

Kan även tillägga att huset har ytterligare två väldigt små pumpar (cirkulationspumpar?) som tidigare ägare installerade till tillbyggnader.

Kan ingenting om sånt här, finns det några enkla saker man kan prova själv eller är det bara att ringa in någon?

Stort tack på förhand.

Om det blir LP-larm ska man kontrollera om köldbärarpumpen fungerar och passa på att rensa smutsfiltret på köldbärarröret.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emland skrev:
Hej!

Har en ca. 20 år gammal bergvärmepump, Thermia villa classic.

Varmvattnet slutade i förrgår, fick larm LM (”larm utlöst av kompressorns eller köldbärarpumpens motorskydd”).

Läste att man inte ska ha termostaterna nedskruvade, har skruvat på dom flesta och några helt av så jag satte alla på max, och luftade två radiatorer som bubblade.

Stängde av allt och satte på igen.

Fick nu ett annat larm, ”LP kalla sidan” (”larm utlöst av lågtryckspressostaten”).

I felsökning står det ”lågtrycksvakt LP som förhindrar att kompressorn arbetar med för lågt förångningstryck”.

Behållaren med vätska är halvfull (tror det är köldbärarvätskan?).

Kan även tillägga att huset har ytterligare två väldigt små pumpar (cirkulationspumpar?) som tidigare ägare installerade till tillbyggnader.

Kan ingenting om sånt här, finns det några enkla saker man kan prova själv eller är det bara att ringa in någon?

Stort tack på förhand.
Du kan lägga in lite bilder på inställningar om du fått igång pumpen igen.

• Gilla
Emland
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det blir LP-larm ska man kontrollera om köldbärarpumpen fungerar och passa på att rensa smutsfiltret på köldbärarröret.
Tack, hur kontrollerar jag det? In instruktionsboken hittar jag bara in/ut-rören (ena bilden här).

Det ena röret leder till den svarta cylinderformade delen nere till höger på andra bilden, antar att det är köldbärarpumpen? Hur kontrollerar jag om den funkar?

Hittar heller inget filter att rengöra.. ursäkta amatörfrågorna.

• Svart cylinderformad enhet med anslutna rör, troligen köldbärarpump i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av ett uppvärmningssystems inre med rör, en köldbärarpump och en mätare inuti ett skåp.
    Skapa konto
E Emland skrev:
Tack, hur kontrollerar jag det? In instruktionsboken hittar jag bara in/ut-rören (ena bilden här).

Det ena röret leder till den svarta cylinderformade delen nere till höger på andra bilden, antar att det är köldbärarpumpen? Hur kontrollerar jag om den funkar?

Hittar heller inget filter att rengöra.. ursäkta amatörfrågorna.
Är det en villa bas du har?Utan display.

V växelventil skrev:
Är det en villa bas du har?Utan display.
Display finns, här är bild från första larmet innan det blev LP.

• Display på en enhet som visar första larmet med texten "RUN" och LED-lampor i grönt och rött.
    Skapa konto
Ovanligt stor och kraftig modell av köldbärarpump(?) Smutsfiltret ska sitta i påfyllnadskopplet. Man får ta bort den svarta isoleringen tillfälligt för att se. Borde vara en filterball som man kan stänga av flödet med handtaget och sedan skruva av locket och öppna och ta ur filtret och rengöra det.

• Klotventil i mässing med blått handtag och texten "FILTER CLEAN" synlig, avsedd för montering i köldbärarsystem.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Emland
  • Laddar…
Ms larmet fick du det innan LP-larmet?Filtret sitter bakom den stora muttern (filterball)Kollla först så dina säkringar är hela och att du återställt motorskyddet.

• Svart VVS-rör med korrosion och skadad lagningspunkt, omgiven av elband och klämmor.
    Skapa konto
Köldbärarpumpen och värmepumpen ska givetvis vara avstängda när man stoppar KB-flödet och rengör smutsfiltret.

V växelventil skrev:
Ms larmet fick du det innan LP-larmet?Filtret sitter bakom den stora muttern (filterball)Kollla först så dina säkringar är hela och att du återställt motorskyddet.
Stämmer, MS flera gånger efter omstart, och LP kom efter att jag maxat alla termostater och stängt av/på strömmen till VPn.

Ok tack, hur återställer jag motorskyddet??

Börjar få lite förhoppningar om att kunna fixa detta nu.

J Josth skrev:
Köldbärarpumpen och värmepumpen ska givetvis vara avstängda när man stoppar KB-flödet och rengör smutsfiltret.
Ok, antar att det funkar att bara stänga av strömmen till hela VPn?

E Emland skrev:
Stämmer, MS flera gånger efter omstart, och LP kom efter att jag maxat alla termostater och stängt av/på strömmen till VPn.

Ok tack, hur återställer jag motorskyddet??

Börjar få lite förhoppningar om att kunna fixa detta nu.
Prova att stänga av värmepumpen på arbetsbrytaren så gör du rent smutsfiltret under tiden.Tänk på att när du tar bort muttern på smutsfiltret så går det lättare med en låsringstång för att lossa filtret och om filter är svart så är det skitigt och spolas ren med varmt vatten.

• Gilla
Emland
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Prova att stänga av värmepumpen på arbetsbrytaren så gör du rent smutsfiltret under tiden.Tänk på att när du tar bort muttern på smutsfiltret så går det lättare med en låsringstång för att lossa filtret och om filter är svart så är det skitigt och spolas ren med varmt vatten.
Tack @växelventil och @Josth för hjälpen.

Rengjorde filtret nu precis men det var i princip rent. Får samma LP-larm efter någon minut. Jag återställde inte något motorskydd nu (antog det gjordes med arbetsbrytaren av).

Ni har inga fler idéer om vad som kan vara fel eller som går att försöka göra själv?

E Emland skrev:
Tack @växelventil och @Josth för hjälpen.

Rengjorde filtret nu precis men det var i princip rent. Får samma LP-larm efter någon minut. Jag återställde inte något motorskydd nu (antog det gjordes med arbetsbrytaren av).

Ni har inga fler idéer om vad som kan vara fel eller som går att försöka göra själv?
Ja det återställs med arbetsbrytaren normalt annars brukar man få återställa den blå knappen som man får trycka in.
Visa dina kb värden och och vad står minsta -värdet som den stoppar på?

Redigerat:
  • Gilla
Emland
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja det återställs med arbetsbrytaren normalt annars brukar man få återställa den blå knappen som man får trycka in.
Visa dina kb värden och och vad står minsta -värdet som den stoppar på?
den stoppar på från 47, och till 10.

vet inte om det är för högt? Något man kan göra åt i så fall?

Nu två min senare är till nere på 7 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.