Har 2st altandörrar med Fix 160 dörrbromsar monterade. När dom står öppna och låsta med dörrbromsarna så kan man höra ett klickande ljud när dörren rör sig lite av vinden. Detta är jag väldigt säker på att det beror på dörrbromsen, hålet är något för stort som gör att den kan flytta sig lite.

Finns det någon bussning man kan hitta för att minimera detta glappet?

Det är denna pinnen som sitter i ett lite för stort hål.
Dörrbroms Fix 160 med en pinne och ett fäste, visande konstruktionen som orsakar glapp i monteringen av altandörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrarna är bara 1 år gamla, och det har alltid varit på detta sättet.

Du väl ett sånt här fäste i karmen antar jag

fäste för fix 160

Den är ju gjord med lite glapp, och om det har varit så från början är det nog inte fel.

Om du sätter en bussning i fästet, så tar du bort funktionen att den ska kunna kopplas bort.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du väl ett sånt här fäste i karmen antar jag

fäste för fix 160

Den är ju gjord med lite glapp, och om det har varit så från början är det nog inte fel.

Om du sätter en bussning i fästet, så tar du bort funktionen att den ska kunna kopplas bort.
Ja, jag har för mig det är ett sånt fäste i karmen. Har inget behov av att kunna koppla bort den. Kanske räcker med några varv tejp för att ta bort glappet?

Fästet har en fjäder som passar i spåret i pinnen. Så om du tejpar runt pinnen så kommer pinnen att sitta sämre.

Om du inte har behov av att koppla bort bromsen, så skulle ju en fix 150 passa bättre.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Fästet har en fjäder som passar i spåret i pinnen. Så om du tejpar runt pinnen så kommer pinnen att sitta sämre.

Om du inte har behov av att koppla bort bromsen, så skulle ju en fix 150 passa bättre.
Dörrarna är bara 1 år gamla från Elitfönster, så känns onödigt att byta ut, men kan tejpa upp till spåret så fungerar ju fjädern fortfarande.

Ok.

Skadar inte att prova.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.