Byggahus.se

Bundet el-avtal gav 4 000 kronor mindre i plånboken

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: MB77

På vilka grunder skiljer det 4000:-? Artikeln känns inte riktigt klar?

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Jocke

Kom igen, lite mer journalistisk efterforskning innan man publicerar kanske?

Vem har förlorat 4 000 kr? Jag kunde 2011-10-20 teckna ett fastprisavtal från 2011-11-01 till 54,1 öre. Snittet för rörligt pris har under Nov, Dec och Jan varit 41,74 öre, alltså en differens om 12,4 öre/kWh. För att komma upp i 4 000 kr behöver jag således förbruka ~32 400 kWh under dessa tre månader, Då har jag kanske en årsförbrukning uppemot 100 000 kWh och vilken normal människa har det?

Se det istället ur sitt rätta perspektiv... Tecknade man ett bundet avtal för tre år sedan så har man troligtvis tjänat på det i det långa loppet, tecknar du ett bundet avtal idag förlorar du kanske på det under sommarhalvåret, men tar igen det med råge under nästa vinter när du har den största delen av din förbrukning och priserna kanske stiger.

Det hela handlar ju om trygghet och risktagande. Precis som med bolånen så väljer man utefter sina egna ekonomiska förutsättningar, och ibland betalar man för tryggheten att det inte sticker iväg.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Marlene

Telge energi har gjort en undersökning där man visar att de som haft bundet elavtal har förlorat 4000 kr jämfört med de som hade rörligt. Vad är det du inte förstår?

• Svara
  5. E
    Anonym

Jag förstår inte av artikeln hur man har kommit fram till summan 4 000 kr.

Har jag som haft fastpris förlorat 4 000 kr? Eller har min bror som haft rörligt sparat 4 000 kr? Eller gäller detta företagaren med 100 000 kWh/år?

• Svara
  6. E
    Anonym
    • Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik

Jag har bundet avtal med Telge Energi och enligt deras egna beräkningar har jag sparat 80kr under 2011 på att ha bundet istället för rörligt....

• Svara
  8. E
    Anonym

Nej Henrik, du har ju förlorat 4 000 kr ser du väl i artikeln. ;)

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: Marlene

Vi får utreda det där, så länge skyller vi på DN :)

• Svara
  10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Nu har vi undersökt hur det ligger till, så att ni inte anklagar oss för dålig journalistisk efterforskning.

DN köpte nyheten av TT. TT har i sin tur fått informationen från Telge Energis nyhetsbrev. Där framgår att "Rörligt elpris har denna vinter varit extremt mycket billigare än bundet, hela 27 öre/kWh lägre. Den som band sitt elpris inför vintern har fått betala hela 4000 kr mer än den som valde rörligt elpris".

Beräkningen baserades på en eluppvärmd villa som förbrukar 20 000 kWh per år och som tecknade bundet elavtal i september 2011 , med start i oktober 2011, bundet okt-mars.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: harry73

Det här är ingen undersökning, men en enkel beräkning med massor av antaganden och sen kryddat så att de passar Telge bäst.
    T ex
    - vet vi inte vad det rörliga priset blir i mars
    - varför togs oktober som startmonat? Priset på fastpris gick ner under hösten.
    - varför inte använda riktiga förbrukningsdata och basera undersökningen på det?

Jag tvekar inte en sekund att fast pris var dyrare än rörligt denna vintern, själv betalade jag 1000 kr mer mellan 1/10 och 29/2. Men den intressanta frågan är: Varför vill Telge styra konsumenter till ett rörligt avtal?

Kan de ha högre marginaler på rörligt?

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalle

Det handlar om marknadsföring från Telge, de får ju sitt namn publicerat i DN, Byggahus.se osv.
    Det är på samma sätt som när bankerna sägr att nu är det läge att binda räntan! Det vet man inte förrän bindningsperioden är slut, om det var rätt läge eller inte!
    Med statistik kan man bevisa allt och man måste se det över hela perioden och som någon kommenterade, det handlar ju oxå om vad som känns bäst för den enskildes ekonomi.

• Svara