47 290 läst · 122 svar
47k läst
122 svar
Bunden ränta ändrad vid tillträde
1.89% i fyra år blir lika stor räntekostnad som 1.09% i ett år, följt av 2.16% i tre år (om man bortser från minskad räntekostnad pga amortering). Så om du tror att du om ett år kan binda billigare än 2.16% på tre år så får du det billigare än att ta 1.89% i fyra år nu. Du får också en möjlighet att byta bank om ett år, vem vet vilken bank som har drive då.
Bra tänktV Viktor_F skrev:1.89% i fyra år blir lika stor räntekostnad som 1.09% i ett år, följt av 2.16% i tre år (om man bortser från minskad räntekostnad pga amortering). Så om du tror att du om ett år kan binda billigare än 2.16% på tre år så får du det billigare än att ta 1.89% i fyra år nu. Du får också en möjlighet att byta bank om ett år, vem vet vilken bank som har drive då.
Det historiskt vanliga är väl att räntorna går upp om inflationen går upp men jag tror det kommer gå långsammare än vanligt att få upp räntorna. Inflationen (i alla fall kostnaden på varor, pga ökade elpriser o halvledarbrist mm) har gått upp rätt mycket medans lönerna inte följt med. De högre priserna på el och varor som drabbar gemene man ganska direkt gör att jag tror det skulle bli ett för hårt slag mot ekonomin för många om räntorna snabbt skulle höjas.
läst på flera ställen att man bör kalkylera med att klara en ränta på 7% vid kö på kredit.T TypRätt skrev:Det historiskt vanliga är väl att räntorna går upp om inflationen går upp men jag tror det kommer gå långsammare än vanligt att få upp räntorna. Inflationen (i alla fall kostnaden på varor, pga ökade elpriser o halvledarbrist mm) har gått upp rätt mycket medans lönerna inte följt med. De högre priserna på el och varor som drabbar gemene man ganska direkt gör att jag tror det skulle bli ett för hårt slag mot ekonomin för många om räntorna snabbt skulle höjas.
varit husägare sedan 1983 och under den tiden har ränta varierat mellan 18% till dagens nästan obefintliga nivåer. tror räntan kommer att gå upp men troligen inte till 7% men blir inte förvånad om den landar runt 5% innan året är slut Putins agerande lär ju definitivt skjuta räntan uppåt.
Tack för alla svar! Det verkar ju, baserat på allas inlägg, vara helt standard att detta sker. Synd att jag inte blev informerad om risken och att jag även i efterhand faktiskt inte lyckas läsa i varken skuldebrevet eller villkoren att det är så det är (men det kan ju vara jag som har juridik-dysleksi!).
Nu gör jag som kungen och vänder blad, nästa tråd kommer antagligen handla om att jag sprungit på allehanda problem jag har svårt att lösa i huset. Men det är jag mer taggad på, då får jag möjlighet att suga ännu mer kunskap ur alla er
tack igen 
Nu gör jag som kungen och vänder blad, nästa tråd kommer antagligen handla om att jag sprungit på allehanda problem jag har svårt att lösa i huset. Men det är jag mer taggad på, då får jag möjlighet att suga ännu mer kunskap ur alla er
Svårtippat nu men den rörliga räntan kommer knappast stiga i år, inte nästa år heller….B b50gud skrev:läst på flera ställen att man bör kalkylera med att klara en ränta på 7% vid kö på kredit.
varit husägare sedan 1983 och under den tiden har ränta varierat mellan 18% till dagens nästan obefintliga nivåer. tror räntan kommer att gå upp men troligen inte till 7% men blir inte förvånad om den landar runt 5% innan året är slut Putins agerande lär ju definitivt skjuta räntan uppåt.
Jag fick ett erbjudande på 2år bundet från landshypotek 3månader innan mitt gamla bindningstid gick ut och för att få ta det all den räntan var jag tvungen att ha skickat in svaret 1 månad innan avtalet gick ut. Eftersom de inte kunde garantera att jag fick räntan på ändringsdatumet, så fick jag tipset att på kontraktet skriva till med egen text att om räntan avviker vid ändringsdatumet vill jag återgå till 3 månader rörligt och sedan skrev under på det. Det skulle vara tillräckligt från bankens sidan att ej binda räntan.
Jag skulle tro att du har ångerrätt 14dagar enligt distansavtalslagen.
Jag hade mailat och begärt återkallning på avtalet om jag inte känt mig nöjd med villkoren.
Sen hade jag förhandlat alt hittat någon annan.
Har ett låneavtal inte hunnit träda i kraft så ser jag inga hinder att stoppa det men även om det trätt i kraft skulle jag gissa att du kan hävda ångerrätt enligt DAL.
Jag hade mailat och begärt återkallning på avtalet om jag inte känt mig nöjd med villkoren.
Sen hade jag förhandlat alt hittat någon annan.
Har ett låneavtal inte hunnit träda i kraft så ser jag inga hinder att stoppa det men även om det trätt i kraft skulle jag gissa att du kan hävda ångerrätt enligt DAL.
Det är helt i sin ordning.
Synd att er bank inte var mer på fötterna och kundvänliga dock.
De kunde erbjudit en räntesäkring.
Vi hamnade i precis detta ”dilemma” för en kort tid sedan. I november omförhandlade jag ett bolån som skulle löpa ut 25/1. Vi kom överens om en ränta, men banken var tydliga med att ”räntan sätts på dagen då nuvarande löper ut” typ, samtidigt som de erbjöd en räntesäkring som skulle påverka nya räntan med typ 0,02%.
Jag struntade i den då för tänkte att nog inget sker på ett par månader bara.
Däremot, döm av min förvåning, så ringer banken ca 10 dagar innan nya räntan skulle börja gälla för att säga att det ”talas om en räntehöjning väldigt snart”. De erbjöd en säkring då, till det vi kommit överens om, med en justering på fortfarande typ 0,02%. Han kunde inte säga exakt när räntan skulle höjas men sa att min ränta som låg inte ens två veckor bort absolut låg i riskzon. Så jag tog hans förslag, även om det låg lite halvt djupt inne. Jag brukar ha god koll själv tänkte jag.
Två dagar senare höjdes listräntorna på allt mellan 2-5 år
Det hade påverkat mitt val med ändå flera tiondelar.
Blev extremt nöjd med min bankmans agerande faktiskt. Han sa att han ringde runt till kunder som låg i riskzon för höjning och erbjöd en så bra ränta han bara kunde, förutsatt man gick med på säkringen. Han kunde ju mycket väl valt att strunta i det och bara erbjudit aktuell ränta på ändringsdagen och hänvisat till höjningen nyligen. Det hade jag köpt, och ångrat att jag inte säkrade redan i november
Men nu blev det väldigt bra ändå.
Vi hamnade i precis detta ”dilemma” för en kort tid sedan. I november omförhandlade jag ett bolån som skulle löpa ut 25/1. Vi kom överens om en ränta, men banken var tydliga med att ”räntan sätts på dagen då nuvarande löper ut” typ, samtidigt som de erbjöd en räntesäkring som skulle påverka nya räntan med typ 0,02%.
Däremot, döm av min förvåning, så ringer banken ca 10 dagar innan nya räntan skulle börja gälla för att säga att det ”talas om en räntehöjning väldigt snart”. De erbjöd en säkring då, till det vi kommit överens om, med en justering på fortfarande typ 0,02%. Han kunde inte säga exakt när räntan skulle höjas men sa att min ränta som låg inte ens två veckor bort absolut låg i riskzon. Så jag tog hans förslag, även om det låg lite halvt djupt inne. Jag brukar ha god koll själv tänkte jag.
Två dagar senare höjdes listräntorna på allt mellan 2-5 år
Blev extremt nöjd med min bankmans agerande faktiskt. Han sa att han ringde runt till kunder som låg i riskzon för höjning och erbjöd en så bra ränta han bara kunde, förutsatt man gick med på säkringen. Han kunde ju mycket väl valt att strunta i det och bara erbjudit aktuell ränta på ändringsdagen och hänvisat till höjningen nyligen. Det hade jag köpt, och ångrat att jag inte säkrade redan i november
Redigerat:
kan ju vara annat hos din bank, men hos min bank så avtalade vi faktiskt om en ränterabatt, inte en ränta. På utbetalningsdagen drogs rabatten av från den dagsaktuella listräntan, och det var då denna räntesats som blev bunden. Är det lång tid mellan avtal och utbetalning kan det alltså skilja. Att vi under bankmötet nästan bara pratade om absoluta räntesatser är en helt annan sak, det vi avtalade om var rabatten.Vestis skrev:
Å andra sidan var det också jättetydligt att det var så i avtalet, där nämns inte räntan utan bara rabatten, låter i ditt fall som att det faktiskt står en räntesats i avtalet och då hade jag också blivit förvånat om det inte är den jag fick.
https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/
Du kan läsa här, men du skall normalt sett få ett bindande erbjudande med 7-dagars betänketid. Nu beror det lite på när du fått erbjudandet och hur det därefter hanterats och om du därigenom avstått din rätt till betänketid.
Du kan läsa här, men du skall normalt sett få ett bindande erbjudande med 7-dagars betänketid. Nu beror det lite på när du fått erbjudandet och hur det därefter hanterats och om du därigenom avstått din rätt till betänketid.
J jaronsso skrev:Det är helt i sin ordning.
Två dagar senare höjdes listräntorna på allt mellan 2-5 årDet hade påverkat mitt val med ändå flera tiondelar.
Blev extremt nöjd med min bankmans agerande faktiskt. Han sa att han ringde runt till kunder som låg i riskzon för höjning och erbjöd en så bra ränta han bara kunde, förutsatt man gick med på säkringen. Han kunde ju mycket väl valt att strunta i det och bara erbjudit aktuell ränta på ändringsdagen och hänvisat till höjningen nyligen. Det hade jag köpt, och ångrat att jag inte säkrade redan i novemberMen nu blev det väldigt bra ändå.
Låter ju jämförelsevis helt fantastiskt! Vilken bank och eventuellt vilken bankman var detta? Om man nu får göra motsatsen till att hänga ut i negativ bemärkelseJ jaronsso skrev:Det är helt i sin ordning.
Två dagar senare höjdes listräntorna på allt mellan 2-5 årDet hade påverkat mitt val med ändå flera tiondelar.
Blev extremt nöjd med min bankmans agerande faktiskt. Han sa att han ringde runt till kunder som låg i riskzon för höjning och erbjöd en så bra ränta han bara kunde, förutsatt man gick med på säkringen. Han kunde ju mycket väl valt att strunta i det och bara erbjudit aktuell ränta på ändringsdagen och hänvisat till höjningen nyligen. Det hade jag köpt, och ångrat att jag inte säkrade redan i novemberMen nu blev det väldigt bra ändå.