Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bunden ränta ändrad vid tillträde

1. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    Hej,

Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med :)

Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.

I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...

Mina frågor:
    Får banken göra så här?
    Fler som råkat ut för samma?
    Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?

Tack på förhand!

Mvh
    Johan

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Södra Skåne · 1 646 inlägg

Dilato

Medlem
    Står det inget om avtalstid, när avtalet startar?

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Västmanland · 2 899 inlägg

BSOD

Medlem
    Välkommen till forumet!

Om man skriver på lån långt i förväg brukar räntan sättas i samband med att lånet betalas ut, vilket i ert fall sammanfaller med tillträdet. Det var samma för mig, har också åkt på denna smäll.

Ni borde då ha kommit överens om en rabatt% i förhållande till då gällande listränta. 1.88% är ju ganska nära listräntan. Kan tycka att ni borde inleda en process med att byta bolånebank ganska snart, så ni inte stannar kvar för länge hos danske bank med de villkoren.

4. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    Ser inget om det, "kredittiden" börjar 2022-02-25.

• Laddar…
  5. V
    Medlem · 360 inlägg
    Du har ju själv svaret

6. D

Dilato

Medlem
    Otur, dom höjde räntan +0,71 % den 17:e , tordag förra veckan.!
    Listräntan är 2,39 % för 4:a-åringen.

7. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    På vilket sätt? Ursäkta att jag inte förstår. Jag har avtalat om en ränta, 1,18%. Inte en ränterabatt eller liknande. Så hur har jag svaret i och med att jag har startdatum på lånet?

8. V
    Medlem · 360 inlägg
    Precis (y)

9. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    Tack!! Har länge sugit i mig all info som redan finns här, men idag blev det premiär på att fråga själv :) i det här fallet avtalade vi räntan för en vecka sedan, så tycker inte det är superlångt i förväg. Men fattar om man gör så när man avtalar långt i förväg. Kan bara inte hitta i avtalet att de har rätt att göra det :S

Nej, byta bank står högt i kurs. Synd att de endast kan erbjuda ett år bundet nu, rörligt kan jag tydligen inte byta till :p

10. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    Det blev inte tydligare nu. Men tack ändå

11. V
    Medlem · 360 inlägg
    Du verkar ju ha ett startdatum, gäller inte räntan från de ?

• Laddar…
  12. Vestis
    Medlem · 40 inlägg

Vestis

Medlem
    Det handlar här om att jag tror att jag avtalat räntan 1,18%, men banken (trots att jag valt bunden ränta) ändrar räntan till 1,89% innan "startdatum" för lånet

• Laddar…
  13. H
    Moderator · Stockholm · 46 810 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är standard att räntan sätts när lånet placeras. Banken är egentligen bara en mellanhand mellan dig och obligationsmarknaden. Exakt hur det hanteras avtalsmässigt vet jag inte. Men jag har för mig att det finns en formulering om det i låneavtalet.

14. V
    Medlem · 360 inlägg
    Förstår jag rätt om 1.89 är från o med 25e ? O de borde va 1.18

15. D

Dilato

Medlem
    Jag tycker också att det är konstigt att dom kan göra så när det är mindre än två veckor från påskrift av låneavtal tills lånet ska betalas ut,det känns inte rättssäkert alls.
    Tänk om dom ändrat sig 5 minuter innan tillträdet?
    Jag skulle nog bett dom visa i avtalstexten/vilkoren att dom kan göra detta.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.