Byggahus.se
Vi har installerat Fresh 90 db i samband med en renovering. Tidigare fanns det ingen tilluft i huset, så det var nödvndigt. Vi bor vid en trafikerad väg och nu hörs vägbullret tydligt. En av väggarna är 15 cm tjock och den andra är 7 cm tjock, detta kan vara förklaringen till att fresh 90db inte fungerar. Vad göra?

Hål i en tidigare tät vägg släpper genom långt mer ljud än själva väggen. Jag kan inte hitta detaljerad information om denna ventil så jag är inte säker på hurpass väggtjockleken påverkar. Är röret fyllt med någon form av ljuddämpande "ull" eller vad är det som ger dämpningen? Är det noga drevat  mellan vägg och ventil? Annars kan nog en hel del ljud slinka genom där.

Oavsett konstruktion på ventilen så kan man nog aldrig räkna med samma dämpning som en tät vägg. Det är ju rätt klurigt att släppa genom luft men inte vibrationer i luften.

Det finns ett annat inlägg som behandlar detta och killen som svarade hade "grejat lite" med ventilen och fått bort tågbullret. Minns inte vilket inlägg. Leta!

Ah. Nu hittade jag det:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49169
och han (eller hon) hette Lurvnos. Bilder finns.

Jag har nu fått dit en ljuddämpad insats från Fresh, men det låter fortfarande för mycket. Kanske kan man köpa ett galler och en bullermatta på biltema och göra som i det referrade inlägget. Det bästa vore nog att få mer bullerdämpande yta genom ett påhäng på fasaden. Ingen som har något tips på en färdig produkt?

T
Försök till skiss på ljuddämpare som används invid Esingeleden med bra resultat.
En rektangulär låda där luften tas in nedifrån, luft går uppför till topp och går nedåt igen till o som är ett 100mm venthål som går in i huset. Insidan av lådan samt styrväggarna (som ser ut som ett U) kläs med Rockwool (på U:et båda sidorna)

Lådan har alltså öppning nertill för uteluft och runt hål innanför "baffeln" som matar in till huset. Funktionen blir då att "baffelns utsida " dämpar första steget, korridoren in i lådan dämpar i andra hand, sen dämpar innerväggar och baffelns innersida i 3:e steget. Sätt gärna 100mm öppningen så att den är centrerad från innerväggarna med exakt samma avstånd från baffelns innersida, ev ljudreflexer "fasar" då ut varandra och ger en extra dämpning. Denna konstruktion dämpar mycket bra och blir på köpet stormsäker, däremot bör fint nät sättas i öppningen så ingen småfågel får för sig att bygga något.

|   | |   |
|   |   O    |   |  
|   |_____|   |
|__________|
Uteluft in här

Jag tror jag förstår principen. Vart kan man köpa en sådan, eller har du tillverkat den själv? Vilka dimensioner har du på den?

T
Hej.

Denna modell säljs inte längre enl uppgift, men jag länkar de uppgifter jag har nedan:

http://www.huspoolen.se/radonsug.htm

Ljuddämparen är speciellt framtagen för att effektivt dämpa störande trafikljud genom ytterväggsventiler. Den är utförd i grålackerad plåt och fästs enkelt utanpå ytterväggen. Storleken är 300 x 345 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.