1 823 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Bullerdämpande fönster
Vi bor c:a 20 meter från en trafikerad väg och "under" en flygplats.
Exakt vilka bullernivåer vi har vet jag inte men jag skulle tro att toppvärdena ligger på 70dB. Det är inte ekvivalentnivåerna (medelnivåerna) som är störande utan just topparna, när tunga fordon och tunga flygplan stundtals drar förbi.
Huset är byggt på 40-talet och har väggar som är 10 cm tjocka.
Fönstren på övervåningen är englas, med lösa vinterfönster som man "fäster" inifrån. Nedervåningen har tvåglas.
Vi funderar på energifönster - inte för att spara energi - utan för att få ned topparna på bullret. Vi tycker det är svårt att avgöra var bullret "kommer in". Det kan ju var a så att det i till 90% tar sig in genom fönstren och sedan studsar runt i rummen så att man tror att det är väggarna som släpper in det mesta.
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur mycket släpper de tunna väggarna in jämfört med de tunna fönstren?
Hur mycket släpper t.ex en ventil in om man nu måste ha fler sådana när man tätar självdraget som nu sköter ventileringen?
Exakt vilka bullernivåer vi har vet jag inte men jag skulle tro att toppvärdena ligger på 70dB. Det är inte ekvivalentnivåerna (medelnivåerna) som är störande utan just topparna, när tunga fordon och tunga flygplan stundtals drar förbi.
Huset är byggt på 40-talet och har väggar som är 10 cm tjocka.
Fönstren på övervåningen är englas, med lösa vinterfönster som man "fäster" inifrån. Nedervåningen har tvåglas.
Vi funderar på energifönster - inte för att spara energi - utan för att få ned topparna på bullret. Vi tycker det är svårt att avgöra var bullret "kommer in". Det kan ju var a så att det i till 90% tar sig in genom fönstren och sedan studsar runt i rummen så att man tror att det är väggarna som släpper in det mesta.
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur mycket släpper de tunna väggarna in jämfört med de tunna fönstren?
Hur mycket släpper t.ex en ventil in om man nu måste ha fler sådana när man tätar självdraget som nu sköter ventileringen?
Energifönster i sig stoppar inte bullret, det krävs glas med speciella ljuddämpande egenskaper i kombination med eventuellt energiglas, alltså i ett och samma glas. Det är ungefär 9 mm tjockt då med bägge egenskaperna inbyggda. Dessa glas reducerar ljudet men helt tyst blir det naturligtvis inte. Att byta gummilisterna runt fönstren samtidigt är självklart.
Att tänka på är naturligtvis drevningen runt fönstren också, så att där är så tätt det bara kan bli. Annars smiter ljudet in den vägen. Tunna väggar släpper igenom en hel del också som du är inne på. Liksom ventiler. Men det finns specialvarianter som inte släpper genom ljudet. Tyvärr är dom väldigt fula och sticker ut 20 cm inåt i fönstrets övre båge. Kan väl gå att ha om dom ändå döljs av djupa fönsternischer.
Att tänka på är naturligtvis drevningen runt fönstren också, så att där är så tätt det bara kan bli. Annars smiter ljudet in den vägen. Tunna väggar släpper igenom en hel del också som du är inne på. Liksom ventiler. Men det finns specialvarianter som inte släpper genom ljudet. Tyvärr är dom väldigt fula och sticker ut 20 cm inåt i fönstrets övre båge. Kan väl gå att ha om dom ändå döljs av djupa fönsternischer.
Ta en titt på WM-fönsters ljudskyddsglas. Enligt tillverkaren så ljudisolerar dessa upp till 50 dB beroende på frekvens. De har har ett u-värde på 1,1 så energimässigt så är det en bra investering också. Jag kan dock tänka mig att dessa är snuskigt dyra. Bor du i Stockholm så kan du ju ta en sväng förbi dem och fråga. Tilläggsisolering skulle nog göra en hel del också.
Liknande trådar
-
Spottar slutat fungera men inte fönster/julkontakterna som går på samma strömbrytare
El -
Bytt fönster till pvc med aluminium utsida. Ska det se ut så här ?
Fönster & Dörrar -
Ljus i källaren trots altan framför källarfönster
Altan & Uteplats -
Utmaning: Söker snygga bullerdämpande fönster rw-värde 49 dB
Fönster & Dörrar -
Bullerdämpande fönster
Mockfjärds