Byggahus.se

Buller från trasigt ställdon i fjärrvärmecentral flerfamiljshus.

1. M
    Medlem · 2 inlägg

M88E_!

Medlem
    Hej, vet inte ens om jag får ställa fråga eftersom jag bor i flerfamiljshus/suteräng/smalhus/funkishus byggår 1937på b.v. (finns även lgt n.b.? Högt tjut, sen grovt bullerOljud mitt i natten i lgt 100 meter från fjärrvärmecentralen, där ställdon gått sönder? Ställdon utbytt mot "klocka" och värmepumpen också utbytt mot "rörledningsställningar och ett "reduktionskärl(?) bredvid. Driftsteknikerna, förvaltarna vill jag skall "logga" tider klockslag nu efter 5 veckors buller/tjut i vattenrörledningar? Allmännyttan i Sthlm. (Visste inte det fanns fjärrvärmecentral i 2 vån hus med 6 tr-uppg. Aldrig hör ordet "Ställdon". Nu är jag på gång på läsa in mig på ämnet "fjärrvärmecentral-ställdon-rörledningar"
    pdf: https://www.tekniskaverken.se/sitea...ska-bestammelser-fjarrvarmecentralen-f101.pdf
    Var jättesvårt förstå varifrån Bullret dygnet runt kom ifrån: Industrilokal Skorstensfirman? Mobilmastanläggningsrummet på vinden? Lgt under på n.b.?

OLJUDET-bullret/tjutandet kommer ojämna tider på dygnet, tyst i lgt 1-2 dgr, sen buller som startar 0:30 på natten och går hela nästa dag. När bullret blir svagare, börjar ett "rörledningstjutande" samtidigt men båda är ganska svagt ljud, men enerverande ihållande.

Min fråga? Hur kan det vara att ingen ansvarig medger att bullret verkar komma från fjärrvärmecentralen (jo en driftstekniker upptäckte Ställdonet "trasigt, ska byta det. (att stora delar av "pumpen med trasigt ställdon" är borttaget (ingen berättat) "men ställdon utbytt" ändå finns inte ställdon längre utan en "klocka" och isf stor "pumpmaskin typ jätte motor med ställdon högst upp" är helt borttaget, och en stor ställning med rör och "klockan(?)" och det stora plastkärlet med vätska bredvid. Fläkt och utsugningsrör genom husväggen (bullrar) i Fjärrvärmerummet. "Jag gissar fortfarande på annat än Fjärrvärmen" då det verkar "hemligt eller något" att berätta att ställdon var trasigt och sedan vad man inte kommunicerar vad som bytts ut. Bullret är svagare än före utrbytet av ställdon/klockan men bullret och tjut i "vattenledningsrör" fortsätter, hör i hela Lgt.

Ska jag - enl en förvaltare -nu efter 5 veckors buller, "logga" tider på dygnet när buller uppstår osv? Känner pressen att det är upp till mig NU, "för DÅ har vi gjort allt i vår makt vad vi kan göra" påstår förvaltaren.

Jag tar gärna emot synpunkter på den här långa berättelsen om Vad? Hur? Kan jag göra för att få bukt med störningen? Vem kan något om det här? Jag är läraktig och tar emot all info synpunkter svar osv jag kan få, det "gäller livet" här nu, "nästan" iallafall", försöker skoja till det som är outhärdligt att ha fått in i mitt boende. Fjärrvärmecentralen är låst så jag kan inte skicka med foton.

Vet ej om min "fråga" är rätt placerad under "Välj Forum" Fjärrvärme & Gas"? Eller "Värmepumpar"? Eller byggnaden allmänt? Hjälp mig hitta rätt VALA AV FORUM här? Jag satsar på Fjärrvärme & Gas (fjärrvärme o gas finns i huset)

2. M
    Medlem · 2 inlägg

M88E_!

Medlem

Hittills har 82 medlemmar på Byggahus.se läst min berättelse och försök att ställa frågor om vad det kan vara för fel i Fjärrvärmesystemet som gör att jag får in störningar/buller. Varför är det ingen av er 82 medlemmar som ger mig minsta feedback på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.