Byggahus.se

Budgivning (och bud) där den andra budgivare drar sig ur efter "vinst"

1. M
    Medlem Nivå 5
    Mer en kommentar än en fråga... Jag budade på ett hus på ett ganska attraktivt ställe i Stockholmsområdet (Stockholm = sinnessjuka priser). Det i stort sett inga liknande försäljningar av liknande objekt i det området och jag är inte jättebekant med just det området och prisbilden där. Dessutom var objektet en smula udda.

Vi är väl först fem-sex budgivare. Den sista biten i höjningar på 2-300000 kr läggs i bud om 10-30000 kr per bud av mig och endast en (1) annan budgivare. Jag är med i slutstriden men max vad jag vågar lägga i det området passeras och jag hoppar av. Dagen efter hör mäklaren av sig och säger att jag har möjlighet att köpa huset för mitt bud för vinnarna har hoppat av. Jag frågar varför de gjort det och får en VÄLDIGT utförlig redogörelse om ett par som tydligen inte visste hur många rum de behövde i förhållande till antal barn och som dessutom knappt verkade tala med varandra... (inga av dessa parametrar borde varit okända vid budgivningen...). Jag säger att jag i så fall lägger ett bud strax över där vi var tre budgivare kvar. Mäklaren är fullständigt oförstående till hur jag kan vilja göra det och inte stå kvar vid mitt sist lagda bud (dvs näst högsta totalt och typ 20 000 under vinnande bud) varpå jag förklarar det självklara i att jag naturligtvis inte höjt mitt bud mer om inte det hade varit för att "avhopparna" sett till att få upp priset 2-300000 kr till. Och det var ju knappast sista höjningen på 10000 kr som fick "avhopparna" att komma på hur många barn de hade... Mäklaren lät som att hon tyckte jag var en väldigt konstig människa... :D Mäklare är ett eget släkte...:cool:

Någon annan som har nån historia? :)

2. C
    Medlem · Nivå 18
    Klart hon är, hon vill ju sälja huset så dyrt som möjligt. Bara teater... :rofl:

3. E
    Medlem · Nivå 6
    Du är ändock bussig. Troligen bör du pressa än mer.

4. K
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker att du resonerar riktigt. Du bör jämföra med det högsta bud som en som inte lämnade budgivningen gett. Du är fri att anpassa dina bud så länge inga papper skrivits

5. M
    Medlem Nivå 5
    Självklart. Säljaren (och mäklaren) "maxar" ju ut sitt informationsövertag. Varför skulle man inte använda sig av de fördelar man kan som köpare. ;)

6. J
    Medlem Nivå 1
    Köpte ett hus för ca ett år sedan, vi vann inte budgivningen, men säljaren valde ändå att sälja till oss. Mäklaren var extremt tydlig med att det då är till det av oss senast lagda budet även om vinnande budgivare hoppar av. Så scenariot är nog ingen nyhet för mäklare

7. RoffeJ
    Medlem Nivå 1
    Klassiskt tillvägagångssätt när bulvan budar åt säljaren. Betala aldrig mer än vad ni maxade när andra budgivare var med i budgivningen

8. hsd
    Medlem · Nivå 13
    Egentligen borde hela budgivningen tas om, den som vann och hopat av kan ju varit delaktig i prisuppgången från ett tidigt stadium

9. M
    Medlem Nivå 5
    Det är ju förvisso upp till säljaren om de absolut inte vill sälja till lägre pris än näst högsta totala budet. Men som köpare är det rätt orealistiskt att du skulle vilja betala ett pris som budats fram av dig själv och EN annan som hoppar av. Särskilt om det är väsentligt högre än nivån då andra droppade av.

10. M
    Medlem Nivå 5
    Den kommer att "tas om" eftersom säljaren inte godtog mitt bud.

11. perra i skogen
    Medlem Nivå 6
    Men varför lägger man bud på en fastighet som man sen inte är villig att betala om man blir högsta bud, oavsett anledning.
    I min värld så budar man upp till vad man tycker man har råd /tycker fastigheten är värd, sen stannar man där.
    Om sen högste budgivare hoppar av så ska ju inte det påverka mitt bud, utan det var ju det jag var villig att betala i slutändan.
    Att då börja kräva att man ska betala mindre än det bud man själv lagt, skulle då göra mig som säljar förbannad och aldrig ta emot ett bud från den köparen igen.
    Lagt kort ligger, är alltid ett spel med fastighetsaffärer och klarar man inte av det, ska man nog inte ge sig in i det..

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Därför att man ville betala det när man la budet. Men om säljaren inte är villig att skriva kontrakt i den stunden så kan ens värdering ändras. Och det var vad som hände i TS fall. TS värderar nu objektet lägre än vid budgivningstillfället. Sånt händer.

13. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Otur i tänket? TS budade indirekt med sig själv då anledningen till att vinnaren hoppade av var mer än darrig.

14. C
    Medlem · Nivå 18
    Antagligen handlar det inte om vilja, utan betalningsförmåga. Inte alltid så lätt att bedöma i förhand. Eller så har de budat på flera objekt parallellt och valt ett annat.
    Lagt kort ligger gäller ju inte vid fastighetsköp, och vissa spekulanter utnyttjar det så klart till sin fördel.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · Nivå 12
    Lite som när jag hade triss i åttor när jag spelade poker. Inga problem att skicka in en hundring till då. Sen hade kompisen stege och då hade man fått köpa min triss billigt.